7 pouličnih demonstracij
Še moja 2 centa na trenutno dogajanje v Sloveniji. "United we stand, divided we fall."
Fikcijski prikaz s pomočjo dodatne dramaturgije sicer resničnega protesta, ki se je pričel 30. novembra 1999 ob zasedanju WTO v naslovnem mestu. Sprva dokaj mirni protesti so se zaradi skupine provokatorjev in pretiranega odgovora policistov, kaj hitro sprevrgli v vsesplošno nasilje (zveni znano?). Nihče ne ve točno koliko protestnikov naj bi se udeležilo tega skrbno načrtovanega shoda (ocene govorijo o približno 40.000 protestnikih), vendar je dovolj zgovoren podatek, da je policija pridržala več kot 500 protestnikov. S tem se je tako imenovana »Bitka za Seattle« v zgodovino zapisala kot do tedaj največji ameriški antiglobalizacijski protest.
Nič nenavadnega ni, da
se tokratni film bolj kot na politične in socialne vzroke za protest,
osredotoča na like in njihove drame, ko se znajdejo na različnih interesnih
straneh. Na eni strani imamo tako policista (odlični Woody Harrelson, predvsem
ko je govora o malček bolj odpiljenih sekvencah), ki je kljub svojim
prepričanjem primoran stati nasproti protestnikom ter njegovo nosečo ženo
(premalo videna Charlize Theron), ki v protestih nastrada. Na drugi strani pa
imamo tudi protestniška golobčka, ki ju predstavljata Martin Henderson in
Michelle Rodriguez). Seveda pa ne smejo umanjkati niti kravatarji (Ray Liotta).
Le-ti veselo in ignorantsko vrtijo kolesje, ki drobi sanje uboge raje. Sanje o
boljšem jutri.
Film najbolje povzameta citata režiserjevih vzornikov
Martina Luthra Kinga in Malcolma X-a, ki se zavrtita na začetku odjavne špice.
Borca za pravice temnopoltih Američanov nam namreč sporočata, da nasilje nad
sočlovekom nima smisla, saj namesto, da bi odpiralo zatira, vendar omenjata
možnost uporabe nasilja, ko pride do samoobrambe. In ravno to nam skozi celoten
film poskuša predstaviti Spike Lee, ko obravnava rasne nemire v malem predelu
Brooklyna (tudi sam naslov filma je zgolj rahlo spremenjen citat Malcolm X-a. Pri
vsem pa je prav neverjetno to, kako ne izzivalen in celo pomirjujoč je pričujoči
izdelek in to kljub temu, da obravnava tako perečo tematiko kot je rasno
nasilje.
Pred širšo splavitvijo
filma pa so nekateri trdili celo nasprotno. Zaradi prikaza umora mladega nič
krivega črnca s strani policista, so se nekateri filmski kritiki bali, da bo Do The Right Thing (1989) zanetil iskrice resničnega nemira na potencialno kriznih
območjih. Na srečo so se zmotili in kot kaže je večina gledalcev dojela
sporočilnost mladega filmskega aktivista. Sporočilnost, ki jo v tem vročem in
kičastem filmu nosi predvsem zaključek filma. Ja, včasih je potrebna zelo
majhna iskrica, da že tako razgrete in neprisebne glave dokončno pozabijo na
svojo razsodnost in s svojimi dejanji zanetijo velikanski požar. Na žalost pa v
teh požarih nemirov, največkrat zoglenijo nedolžni.
Še enkrat več se je pokazalo, da filmi, ki so posneti v
stilu cinéma vérité (filmski slog, ki kamero uporablja zgolj kot nepristransko
opazovalko dogodkov pri tem pa se poslužuje predvsem dokumentarnih tehnik
snemanja; za začetnika veljata Dziga Vertov in Robert Flaherty ) niso ravno po
mojem okusu. Ne vem, realnost se mi zdi nekako predolgočasna, da bi me zabavala
približno slabi dve urici, kolikor ponavadi trajajo celovečerci. Zaradi svojih
gledalskih preferenc tokrat niti nisem tako presenečen, ker se moja subjektivna
ocena pričujočega celuloidnega izdelka precej razlikuje od tiste, ki kroži po
raznih kotičkih interneta.
Je pa tudi res, da je Medium Cool (1969) posnet v duhu časa,
se pravi uporniških in svobodomiselnih 60-ih let in ta kultni zeitgeist, jo
ponavadi zelo dobro odnese pri filmskih kritikih. Film uprizarja uporniško leto
1968, ko so se vrstile razne demonstracije in izgredi širom tako imenovanega
zahodnega sveta. V ZDA so le-te spremljale strankarsko zasedanje Demokratov v
Chicago, njihov glavni cilj pa je bil končanje enega izmed najbolj črnih
madežev severnoameriške zgodovine, t.j. vojne v Vietnamu. Toda tokratni izdelek
te 8 dnevne demonstracije spremlja zgolj obrobno in z njihovo pomočjo pretresa
vlogo in predvsem moralnost novinarstva. Bolj kot to ga zanimajo dolgočasne
življenjske drame.
Gre za zadnji del trilogije britanskega režiserja Lindsayja
Andersona, ki spremljajo dogodivščine Micka Travisa in z njihovo pomočjo
kritično pretresajo britanske javne institucije. V prvem in tudi najbolj
znanem, za nekatere celo kultnem If…. (1968)
je bilo na udaru javno šolstvo, v drugem O Lucky Man! (1973) je bila na udaru celotna kapitalistična družba in njen
način življenja, tokrat pa je bilo na udaru zdravstvo. Žal se sam premalo
spoznam na obravnavano britansko obdobje, da bi lahko v celoti zaužil vse 3
satirične alegorije, tako da so mi bili vsi trije iz omenjene zbirke sila
dolgočasni. Njihova najmočnejša stran je igra, ki pa žal ni dovolj za soliden
film.
Protesti oz. ulični
nemiri se tokrat zgodijo pred vrati bolnišnice v kateri se dogajajo sila
nenavadne reči in to ravno na dan, ko naj bi bolnišnico obiskala sama kraljica.
Demonstranti so nezadovoljni, da onkraj zidov ustanove, ki naj bi reševala
življenja, dela afriški diktator, ki simbolizira ravno nasprotno. Zveni dokaj
normalno in konvencionalno, vendar je film daleč od tega. Kot sem že omenil gre
za britanski črni humor prežet z nadnaravnimi prvinami, ki svoj vrhunec
dosežejo v finalni sekvenci. V zadnjih minutah filma smo namreč priča
gromozanskih možganom, ki recitirajo odlomek iz najbolj znanega dela Williama
Shakespeara, Hamleta. Bizarno, a na žalost tudi precej dolgočasno.
Še eden v vrsti filmov posnetih po resničnih dogodkih. Tokrat gre za satiro, ki s pomočjo črnega humorja pretresa enega izmed največjih izgredov v ZDA, tako imenovani losangeleški izgred. Nasilni izgredi so se začeli konec aprila 1992, ko je sodišče izreklo smešno nizke obsodbe petim policistom, ki so v začetku marca istega leta sodelovali pri brutalnem pretepu Rodneyja Kinga. Da bi bila farsa še večja, je bilo celotno dogajanje posneto na videokaseto, saj je pretirano uporabo sile, na svojo domačo kamero ujel eden izmed naključnih sosedov. Policisti so iskali vse mogoče izgovore za svoja dejanja in kljub temu, da je prvotni posnetek vse njihove izgovore postavil na laž, jim je sodišče ugodilo.
Film se dogodkov in nemirov, ki so po ulicah LA-ja divjali 6 dni (za
seboj so pustili za milijardo zelencev škode, več kot 2000 ranjenih in tudi 53
smrtnih žrtev) loteva na izredno piker način. Pri tem nas kot povezovalec in
nekakšen pronicljivi vsevedni satirik skozi celoten film spremlja Snoop Dogg,
ki kritično pretresa nesmiselnost rasne nestrpnosti na zahodni obali (vključeni
so tako črnci, Azijci, Mehičani kot tudi Židi). Pohvale vredno je tudi delo
režiserja in montažerja, ki spretno krmarita med resničnimi posnetki izgreda in
nasnetimi filmskimi vložki. Film je tako z lahkoto presegel moja, sicer dokaj
skromna pričakovanja in poskrbel za kar nekaj nasmeškov na mojem obrazu.
Malcolm X rojen kot Malcolm Little je bil eden izmed
največjih zagovornikov pravic Afroameričanov, žal pa je tako kot njegov
sodobnik in somišljenik Martin Luther King, tudi on končal pod streli morilca.
Film, ki je dolg preko treh ur, spremlja njegove najpomembnejše dogodke, od
njegovega otroštva, preko zločinske kariere in srečanja z muslimansko vero, do
njegovega prezgodnjega konca. Kot zgodovinar in filmski ljubitelj lahko rečem,
da gre za izvrsten izdelek, saj le-ta uspe kljub nekaterim ne toliko pomembnim
zgodovinskim kiksom, zabavati in hkrati izobraževati in to je tisto največ, kar
lahko filmsko biografsko delo ponudi svojim gledalcem.
Sam upor oz. protest je
tokrat zreduciran zgolj na nekaj minut, kar se v delu epskih dolžin morda ne
sliši veliko, a pomemben je vtis, ki ga demonstracije pod vodstvom Malcolma X
pustijo. Z njimi namreč prvič širši (beli) javnosti pokaže, kakšen mogočen kult
osebnosti si je zgradil v zelo kratkem času. Borca za pravice črncev upodobi
meni eden izmed najboljših temnopoltih igralcev Denzel Washington, ki tudi
tokrat s svojo igro zadane žebljico na glavico. In če ste se morda spraševali kako
izgleda amaterski video posnetek, ki je zanetil nemire v LA-ju, ki sem jih
omenjal malo višje v The L.A. Riot Spectacular (2005), si oglejte prve minute tokratnega filma.
Religija je opij za ljudstvo. Ne samo, da otopi našo
percepcijo realnosti in nam ponudi neko imaginarno stanje udobja, v prevelikih
količinah tudi škodi našemu zdravju in je celo smrtno nevarna. Kot najlepši
dokaz nam lahko služijo spori in vojne, ki so jih zanetile verske razprave in
poveličevanje lastne religije (le kateri bog je najmočnejši, najlepši in
najbolj pravičen?). Eden izmed njih traja že vrsto let na območju Severne
Irske, kjer se protestantska večina požvižga na pravice katoliške manjšine (o
zgodovinski nesmiselnosti prepira, Martinu Luthru in Henriju VIII raje ne bi
izgubljal besed), svoj krvavi vrhunec pa je doživel na Krvavo nedeljo, 30.
Januarja 1972.
Na ta dan so se sprva
mirne demonstracije katoliške manjšine, nastale zaradi zgoraj navedenega
razloga, sprevrgle v strelski pokol. Britanska vojska je namreč z izgovorom, da
se med demonstranti skrivajo oboroženi pripadniki novoustanovljene
»teroristične« skupine za združitev celotnega irskega otoka IRA, streljala na nič hudega sluteče protestnike.
Pod njenimi streli je obležalo 26 ljudi, 14 od njih za vedno (vojaki so za
svoje dejanje prejeli celo priznanje britanske kraljice). Tokratni film z
uporabo dokumentarnih prijemov odlično predstavi te krvave dogodke. In še
odgovor na pesem U2-jev, ki se vrti ob odjavni špici:« Until the end of the
World.« Žal.
1 komentarjev:
Ta je nekako še najbolj frišen na to temo:
Diaz: Don't Clean Up This Blood (2012)
http://www.imdb.com/title/tt1934234/?ref_=fn_al_tt_1
Tudi na zadnjem Liffu smo ga lahko ujeli.
Objavite komentar