7 šokumentarcev; part III - gore
Na Filmskem platnu št. 7 se je znašlo že kar nekaj bizarnih in nagravžnih zapisov, a tokrat velja še posebno opozorilo. Današnji zapis je namreč tisti, ki je in ki bo od vseh najbolj ekspliciten, ko je govora nasilju. Zatorej pozor, gore šokumentarci niso za vsakogar in marsikoga znajo zmotiti že fotografije, ki spremljajo tokratno sedmerico. S tem zapisom pa tudi zaključujem trilogijo posvečeno šokumentarcem.
Edini pravi gore
šokumentarec in tisti, ki je za seboj potegnil goro posnemovalcev. Za razliko
od ostalih na tokratni lestvici, so posnetki v Faces of Death (1978) v veliki meri zaigrani in uprizorjeni s
pomočjo specialnih efektov (toda pozor usmrtitve živali z izjemo delikatesne
opice in zgodovinski posnetki koncentracijskih taborišč so še vedno resnični).
Poleg tega pa je začetnik (pod)podžanra tudi edini med sedmimi izbranci, ki je
svojo turnejo doživel po kinodvoranah in ne na VHS-kah ali pa DVD-jih. Glede na
letnico (in dejstvo da so praviloma zaigrani) se vam znajo prizori v primerjavi
z ostalimi gore šokumentarci zdeti precej mili, a dodana vrednost izdelka tiči
drugje.
Ta
kultni izdelek naj bi zgolj na kinoblagajnah zaslužil okoli 35 milijonov
ameriških zelencev, ogromen uspeh pa je požel tudi na medijih namenjenih domači
uporabi. Nič čudnega torej, da je izvirnik dobil kar šest uradnih nadaljevanj
ter dokumentarec Faces of Death: Fact orFiction? (1999), ki razpravlja, kateri izmed posnetkov v seriji so
avtentični in kateri zaigrani. A pozor, Faces of Death V (1995) in Faces of Death VI (1996) sta zgolj, kompicaliji, ki vsebujeta the best off prvih štirih
delov. The best off pa je tudi The Worst of Faces of Death (1987), ki je kopmilacija prvih treh delov franšize. Ne
pozabite, povpraševanje je tisto, ki ustvarja trg.
Traces of Death (1993)
Za razliko od zgoraj
opisanih Faces of Death (1978) je
velika večina tukaj prikazanih posnetkov resničnih. Posledično kompilaciji tudi
primanjkuje trapastega in subtilnega humorja, ki je v zgoraj omenjenem
šokumentarcu nastal, ko so njegovi ustvarjalci uprizarjali tragedije ter jih
poskušali gledalcem prodati za resnične (večina jih je kot take seveda tudi
sprejela). Tako se pred našimi očmi znajdejo resnične fotografije v prometnih
nesrečah izmaličenih trupel, posnetki samomorov (najbolj znan je tisti
ameriškega politika Roberta Budda Dwyerja, ki se pojavlja v praktično vsakem
gore šokumentarcu), obdukcij, operacij, nesreč, ki so se končale s smrtnim
izidom …
Skratka v njem je moč najti prizore, ki vas bodo šokirali, zmrazili in vam obračali želodec, hkrati pa vam bodo le stežka dopustili, da bi pogled obrnili drugam. Ljudje smo po naravi radovedna bitja, po večini fascinirana nad nevsakdanjimi prizori, med katere v naši kulturi (hvala bogu) spadajo tudi množični poboji, javne usmrtitve in samomori … Dokaz za to so med drugim tudi štiri nadaljevanja, ki so sledila izvirniku. Že ta je bil precej nazoren in za ogled precej neprijeten, a Traces of Death IV: Reusrrected (1996) ter Traces of Death V: Back in Action (2000) sta pri eksplicitnosti in gravžu naredila še korak naprej, medtem ko vam ogled drugega in tretjega dela odsvetujem.
Pa se najprej ustavimo
že pri samem naslovu, ki nam obljublja, da se bo pred našimi očmi odvrtel snuff.
Seveda se naše želje že po nekaj uvodnih minutah, ko nas z nadležno popačenim
glasom nagovori zamaskirani gostitelj z. 187 (številka 187 se med ameriškimi
tolpami često uporablja kot koda za umor), hitro spremenijo v pepel. Pred
našimi očmi se namreč znajde kompilacija smrti, nesreč, umorov, pretepov,
eksekucij … večinoma posnetih oz. bolje rečeno ujetih na domače kamere, kar se
odraža v izjemno slabi kvaliteti slike. Tako nemalokrat sploh ne vemo, kaj
gledamo, po vrhu vsega pa je tako kot je za šokumentarce v navadi, kar nekaj
posnetkov tudi zrežiranih.
In kaj sploh je snuff? Termin se je v literaturi prvič pojavil šele leta 1971 v knjigi Eda Sandersa, The Family: The Story of Charles Manson's Dune Buggy Attack Battalion in sicer v povezavi z družino Manson, ki naj bi snemala zagrešene umore. Strogo gledano je snuff »film« ki mora izpolnjevati naslednji dve zahtevi: posnetek mora vsebovati resnični prikaz smrti oz. usmrtitve (kar tokratni gore šokumentarec tudi vsebuje), le-ta pa mora služiti zgolj namenu filmske zabave oz. filmskemu zaslužku. Veliko ljudi trdi, da so snuff filmi zgolj mit oz. urbana legenda, a sam sem mnenja, da v današnjem bolnem in brezčutnem svetu obstajajo tudi ljudje, ki dejansko snemajo omenjene izdelke.
Banned from Television (1998)
Ideja, da bi skupaj
zmetal tiste najbolj nazorne posnetke nasilja, ki jih ni bilo moč videti na
TV-ju (čeprav to ni povsem res, ampak o tem malenkost kasneje), je dobil
uslužbenec televizijske postaje Real TV Joe Francis. Ne boste verjeli, ampak še
leta 1998 je bila to izredno dobičkonosna ideja, saj je Joe že pri svojih 24.
letih postal milijonar. Poleg izvirnika je še istega leta skupaj spacal še dve
nadaljevanji in sicer Banned from Television II (1998) ter Banned from Television III (1998). A montaža teh nagravžnih in izjemno motečih
posnetkov je terjala svoj davek. Joe Francis je tako za vedno zapustil vode
šokumentarcev in se raje posvetil selski dekletom.
Poleg
Banned from TV franšize, ki skupaj ponuja preko dve uri večinoma mukotrpno
nelagodnih posnetkov, je Joe Francis tudi ustanovitelj Girls gone Wild franšize.
V njej lahko spremljamo radoživa dekleta, ki se večinoma pod vplivom opojnih
substanc predajo užitkom življenja. V tokratni kompilaciji pa boste priča
predvsem drznim policijskim pregonom, ki se po večini končajo usodno za
bežečega (vse te posnetke je bilo moč videti tudi v oddaji Worlds Widest Police Videos 1998
- 2012), nasilnim ropom, eksekucijam v imenu pravičnosti, neuspelim
kaskaderskim poskusom, letalskim nesrečam, zblojenim samomorilcem … in seveda
za hip tudi razgaljenim dekletom in množični orgiji.
Obstaja pet delov teh v
ZDA (kao) prepovedanih filmskih posnetkov. Nič nenavadnega, saj je večina vseh
posnetkov nastala zunaj Združenih držav Amerike, ostali pa so bili zagotovo
prikazani na ameriških televizijah, nekatere so različne televizijske postaje
prenašale celo v živo. Kar pa seriji ne gre zameriti, saj je bilo zavajanje v
naslovih eden izmed glavnih adutov praktično vseh šokumentarcev. Obstaja pa
druga velika pomanjkljivost, ki mi je ob ogledu padla v oči. Če pustimo ob
strani dejstvo, da sem praktično že vse posnetke videl v ostalih šokomentarcih
(tokratni je pač na vrsto prišel med zadnjimi), me je najbolj zmotilo dejstvo,
da so med brutalne posnetke vrinjeni naključni posnetki v stilu domačih skritih
kamer.
Kako
ameriško. A nič zato, kajti že prvi izmed petih Banned! In America gore
šokumentarcev nam ponudi kar nekaj pretresljivih prizorov, ki vas bodo
pretresli do obisti. Med njimi še posebej velja izpostaviti uvodnega, v katerem
smo priča poskusom samomora (model se poskuša zažgati, vreči z mostu), ki na
koncu tudi uspe (model si s šibrovko odpihne možgane) in tistega, ko človeku
(predvidevam, da je bil obsojen kraje) odrežejo dlani. Sick, ampak nič kar ne
bi že videli v ostalih šokumentarcih. Je pa Banned! In America franšiza,
proizvedla tudi svoj podmladek in sicer Banned in
America: The World's Sexiest Commercials. Prav tako precej
dolgočasno.
Za razliko od ostalih
bruhic na tokratnem seznamu je Death Scenes (1989) sestavljen zgolj iz fotografij. V njem namreč ne najdemo niti
enega posnetka, a je kljub temu eden izmed najbolj razburljivih, zagotovo pa
najbolj »poučen« na tokratni lestvici. Skozi celoten šokumentarec smo namreč
deležni razlage, ki nazorno opisuje fotografije in njihovo ozadje oz. dogodke,
ki so pripeljali do iznakaženih trupel na fotografijah. Pričujoči izdelek je
namreč kompilacija fotografij, ki so bile posnete na najbolj bizarnih in krutih
prizoriščih umorov, v ZDA 40. in 50. let prejšnjega stoletja. Najbolje pri vsem
pa je, da so dogodki predstavljeni precej suhoparno in ne iščejo nikakršnega
senzacionalizma.
Serija
poleg izvirnika vsebuje še dve nadaljevanji, ki sicer vsebujeta tudi posnetke,
a se z originalom ne morata kosati. Tudi zaradi dejstva, da je tisti, ki v Death Scenes (1989) (ponekod naslovljen
tudi kot Faces of Death 7) z razlagami spremlja nagnusne fotografije, sam Anton
LaVey. Gospod, ki je bil svoj čas zaposlen kot fotograf na prizoriščih zločinov
je najbolj znan po tem, da je leta 1966 ustanovil svojo religijo LaVeyanov
satanizem oz. bolj znano in krajše zgolj satanizem. Za potrebe na nobo
ustanovljene religije je spisal tudi Satanistično Biblijo in sam ne vidim bolj
primernega psihopata, ki bi lahko v pričujočem šokumetarcu bolje upravil svoje
delo, kot ga je LaVey.
Ko
živali napadejo in poškodujejo ali bog ne daj celo ubijejo človeka, okoli tega
nastane cela drama. Pri tem pa se nemalokrat povsem zanemari dejstvo, da na
drugi strani ljudje živali pohabljamo, mučimo in ubijamo praktično vsak dan. In
to v kakšnih številkah. Prav zaradi slednje vse prevečkrat zamolčane in prezrte
ugotovitve se v tokratnem sicer precej poraznem in nezanimivem šokumentarcu
najde tudi svetla točka. Kot nam razkrije že sam naslov Death on Arrival, Vol. 1: Animals Attacking Humans, Humans Attacking Animals (1996) bomo priča napadom z obeh strani. Žal pa je ta pravičniška
plat tudi edina pozitivna stran, ki jo ima za ponuditi tokratni izdelek.
Žal pa
je tudi ta sestavljena zgolj iz precej identičnih posnetkov, med katerimi
kraljujejo tisti, ki prikazujejo matadorja nagačene s strani podivjanih bikov.
Ti napadi bikov na sodobne španske viteze in tradicionalno bežanje pred
podivjanimi biki po španskih ulicah, predstavljajo približno polovico
šokumetarca. V njem je poleg omenjenega moč najti še napad medveda, slona,
morskih psov, kenguruja, čebel … za vsa ostala dejanja pa je odgovoren človek.
In če se vpraša mene, so njegova dejanja precej bolj krvava in kruta v
primerjavi z napadi živali. Poleg tega pa za seboj pušča veliko večje število
iznakaženih trupel in kar je tisto najhujše, to v veliki meri počne za zabavo.
1 komentarjev:
Se strinjam ja, tudi meni ne sede gledati takih posnetkov, so poročila povsem dovolj. Je pa res, da smo dandanes zaradi interneta navajeni oz. smo vsaj že videli veliko hujše reči in so zgornji šokumentarci precej izgubili na svoji udarnosti. So pa IMO nekdaj veljali za prave skrite biserčke med tistimi najbolj sick filmskimi obskurneži.
Objavite komentar