7 bitk na sodiščih (črno-beli)
"Božja zapoved pravi: spoštuj očeta in mater, ne pravi, spoštuj sodstvo."
Že od prvega ogleda te klasike me je morda še najbolj fasciniralo dejstvo, da v najboljšem, ki se dogaja na sodišču, nikoli ne vidimo oz. slišimo kaj imata za predstaviti odvetnik in tožilec. Še več, tudi v samo sodno dvorano smo povabljeni zgolj na začetku in še to samo za nekaj sekund. Večina filma se namreč odvije v sobi za poroto, kjer 12 porotnikov razpravlja o tem ali bodo obtoženega obsodili na smrt ali ne. Gre za odlično filmsko študijo človeškega karakterja, podprto s fenomenalno igro vseh 12-ih porotnikov. Le-ti so zbrani okoli osrednjega lika (Henry Fonda) in tistega, ki prvi izrazi dvom ter tako požene kolesje te sila napete drame/trilerja.
K temu
pripomore tudi domišljena uporaba leč in snemalnih kotov. S pomočjo prvih je
Sydney Lumet (mimogrede, tokratni film je bil njegov kino prvenec) dosegel, da
je ozadje delovalo bližje likom kot je bilo v resnici, še dodatno utesnjenost
pa je dosegel s pomočjo prefrigane menjave snemalnih kotov. Prva tretjina filma
je namreč posneta z gledišča, ki je višje od naših oči in nam tako daje občutek
superiornosti in manipulativnih zmožnosti nad porotniki. Kasneje nas
fotografija s pomočjo postavitve kamere v višino oči nekako postavi na realna
tla, povsem na koncu, ko so uporabljeni nizki snemalni koti in se znotraj
kadrov poleg sten pojavi tudi strop, pa napetost in utesnjenost dosežeta
vrhunec. Mojstrsko.
Inherit the Wind (1960)
Večina primerov na sodiščih se ukvarja z rečmi bolj osebne narave, vsake toliko časa pa se na sodišču znajde primer, s pomočjo katerega se obe vključeni stani borita za višje ideale in resnice. Eden izmed takih je bil tudi The State of Tennessee v. John Thomas Scopes, poznan tudi kot Scopes Monkey Trial. V njem je precej katoliško naravno mestece v Tennesseeju leta 1952 tožilo nadomestnega učitelja, ker se je le-ta upal zagovarjati Darwinovo teorijo in trditi, da so se ljudje razvili iz primatov. Primer je predvsem na željo vseh vpletenih pritegnil precej pozornosti, saj sta se v njem spopadla religiozna in znanstvena ideja. Leta 1955 je sledila odrska adaptacija, pet let kasneje pa še prva filmska.
Ni
naključje, da sta se obe priredbi prvič pojavili sredi 50-ih oz. v začetku
60-ih let prejšnjega stoletja. Svoboda govora in tudi razmišljanja je bila
takrat zaradi hladne vojne in lova na rdeče čarovnice, precej na udaru. Sicer
pa tako kot večino kvalitetnih filmov, ki se dogajajo na sodiščih, tudi
tokratnega odlikujeta predvsem domiselen scenarij s pikrimi dialogi ter
monologi in odlična igralska zasedba, pri kateri je potrebno pohvaliti tako
odvetnika (Spancer Tracey) in tožilca (Frederic March), kot tudi novinarja, ki
je medijsko pokrival celotno zadevo, hkrati pa bil tudi sponzor obtoženega
(Gene Kelly). Prav tako pa je hvale vredna tudi fascinantna črno-bela
fotografija.
Judgment at Nuremberg (1961)
Že naslednje leto se je Stanley Kramer vrnil s še bolj dovršenim, spektakularnejšim in igralsko močnejšim filmom, ki se dogaja na sodišču. Tudi tokrat si je za osnovo izbral resnično zgodovinsko sojenje, morda celo najbolj znano na svetu. Gre namreč za kontroverzna sojenja, ki so se dogodila po 2. svetovni vojni v mestu Nürnberg in na katerih so sodili preživelim nacistom. V prvem sojenju, ki so ga vodili zavezniki, so bili na zatožno klop povabljeni največji vojni zločinci (z izjemo Adolfa Hitlerja, Heinricha Himmlerja in Josepha Goebbelsa, ki so si še pred začetkom sojenja sodili sami), kasneje pa so bili pred sodišče, ki so ga vodili Američani, povabljeni tudi nemški sodniki in pravniki.
Ta
nürnberški proces prikazuje tudi opisani film. Spancer Tracey je odvetniško
uniformo tokrat zamenjal za sodniško haljo, na zatožni klopi pa se med drugim
znajdeta tudi Burt Lancester in Montgomery Clift, medtem ko za ravnotežje
spolov poskrbita Judy Garland in Marlene Dietrich. Na tožilski strani se znajde
William Shatner na strani zagovornikov pa Maximilian Schell. S pomočjo te
zvezdniške zasedbe, ki sovje delo opravi z odliko, film pretresa kontroverzno
vprašanje, kolikšna je krivda posameznika, če le-ta zgolj spoštuje in
izpolnjuje državne zakone oz. kolikšna je odgovornost sodnikov in tožilcev pri
kaznovanju takih zakonov.
To Kill a Mocking Bird (1962)
Film sem želel uporabiti že pred kratkim, ko sem pripravljal zapis 7 knjižnih ekranizacij, saj sta me tako knjiga kot film pošteno navdušila, a sem se uspel zadržati, ker sem vedel, da bo v kratkem sledil tudi zapis o filmih, ki se dogajajo na sodiščih. A kljub temu moram poudariti, da gre za poleg knjige V vrtincu, katere filmsko adaptacijo sem tudi že porabil na blogu in posledično ni bila deležna predstavitve v zgoraj omenjenem zapisu, za eno mojih najljubših knjižnih klasik, ki so dobile več kot dostojno filmsko verzijo. Gre za dokaj težko zgodbo o rasni nestrpnosti postavljeni v izmišljeno mesto Alabame 30-ih let prejšnjega stoletja, predstavljeno (bolje v knjigi) skozi otroške oči.
Zgodba
je sestavljena iz treh delov. Prvi prikazuje nedolžno mladost treh malih
prijateljev, ki si svoje dolge dni krajšajo s traparijami, podprtimi z bujno otroško
domišljijo. Drugi, najbolj izpiljen in napet del, zaradi katerega se je film
tudi znašel na tokratni lestvici, nas popelje v lokalno sodno dvorano. V njej
se oče deklice, ki nam pripoveduje zgodbo, bori za življenje očitno nedolžnega
črnca, obtoženega posilstva. V rasno nestrpni skupnosti, ki ji vladajo
predsodki, spremljamo čustven, a jalov boj z mlini na veter. Sledi razplet (v
katerem svoj filmski debi doživi Robert Duvall), ki mu večina kritikov očita
šibkost in nekonsistentnost z ostalima dvema deloma, a sam nisem takega mnenja.
La Passion de Jeanne d'Arc a.k.a. The Passion of Joan of Arc (1928)
Svetovno znana mojstrovina danskega režiserja, ki je bila v originalni verziji mnogo let izgubljena in ponovno odkrita šele v leta 1981 v norveški psihiatrični ustanovi, prikazuje sojenje kultni Ivani Orleanski. Film je osnovan na resničnih zapisih iz leta 1431, ki so se uspeli ohraniti in se zato lahko kljub stilizaciji gleda kot precej verodostojen zgodovinski dokument. V njem Carl Theodor Dreyer predvsem s pomočjo (pretirane?) uporabe bližnjih posnetkov prikaže trpljenje še ne 20-letne Ivane (z neverjetnim patosom in občutkom za trpljenje jo je upodobila Maria Falconetti, ki kljub neverjetni igri ni nikoli več nastopila na filmskih platnih).
Kot že
omenjeno gre za izdelek, ki ga je večina filmskih kritikov označila kot
prelomnega v zgodovini sedme umetnosti. Na prvo mesto so seveda postavili
trpečo igro Falconettijeve, ki je zgolj s pomočjo svoje obrazne mimike in
solznih in obupanih oči uspela pričarati neznosno bol (tudi za voljo tega, da
za spremembo od ostalih filmov neme ere, v pričujočem ni bila uporabljena
maska), na drugo pa drzni pripovedni stil Dreyerja, ki se je od nemega obdobja
tako poslovil v velikem stilu. Sam se podpišem pod obe trditvi, a moram hkrati
tudi priznati, da je bilo za moj okus bližnjih posnetkov izrecno preveč, povrhu
vsega pa so si bili podobni kot jajce jajcu.
Anatomy of a Murder (1959)
Gre za morda najbolj realen filmski prikaz bitke na sodišču (če izvzamemo »čudežno« pričo, ki se klišejsko pojavi proti koncu procesa), kar je pripomoglo k temu, da je veliko filmskih kritikov dotični film označilo za najbolj relevantnega v obravnavanem podžanru. Še več, izdelek so kot učno gradivo uporabljali na nekaterih pravnih fakultetah onkraj Luže. Poleg primernega besedišča, ki je v bistvu skupen praktično vsem predstavnikom pričujoče lestvice, je strokovnjakom najbolj ugajalo samo dejstvo, kako se je obramba lotila in spopadala s težavnim primerom. Že od samega začetka je jasno, da je obtoženi vojak dejansko zagrešil umor, tako da so pomembne le okoliščine v katerih je bilo dejanje zagrešeno.
Seveda
se obramba posluži tiste najbolj enostavne olajševalne okoliščine, ki bi lahko
pripomogla k oprostitvi obdolženega; dejanje je bilo storjeno v stanju
neprištevnosti (argument, ki se s pridom zlorablja še dandanašnji), saj naj bi
ubiti pred tem posilil obdolženčevo ženo. Jp, tudi dejstvo, da se je v filmu
znašlo odkrito razpravljanje o posilstvu in argumentiranje ter podajanje
dokazov o tem zločinu, je pripomoglo k relevantnosti in seveda tudi reklami
Premingerjeve mojstrovine. Seveda pa ne gre zanemariti niti igralskih sposobnosti
in karizme vedno odličnega Jamesa Stewarta, ki se tokrat preizkusi v vlogi
bistrega odvetnika.
Witness for the Prosecution (1957)
Billy Wilder je eden izmed mojih najljubših režiserjev. Na začetku svoje filmske kariere je poskrbel za ene izmed najboljših film-noir klasik ala Double Indemnity (1944), The Lost Weekend (1945) in Sunset Blvd. (1950), kasneje pa se je lotil lahkotnejših del med katerimi izstopata predvsem Some Like it Hot (1959) ter The Apartment (1960). Tokratni film združuje oba njegova prepoznavna elementa, saj gre za napet triler posnet po kratki zgodbi Agate Christie (mnogo ljudi je celo mislilo, da je za film odgovoren mojster suspenza Alfred Hitchcock), prežet s črnim humorjem in gagi za katere poskrbi pikri Charles Laughton. Le-ta je poleg Marlene Dietrich in Tyrona Powerja tudi glavna zvezda filma.
Zgodba
je postavljena na angleško sodišče, kjer se za umor iz koristoljubja sodi
Leonardu (Tyrone Power, katerega zadnji igralski nastop je bil ravno tokratni
film. Leto kasneje je namreč umrl za posledicami srčne kapi. Ironično ga v
njegovem zadnjem filmu brani odvetnik, ki je ravno preživel srčno kap.),
njegova glavna priča pa je njegova žena Christine (Marlene Dietrich, ki tudi v
tokratnem filmu pokaže svoje velecenjene in seksi noge), kar seveda ni najbolj
verodostojen alibi. Dietrichova je za svojo vlogo pričakovala najmanj
nominacijo za Oskarja, a je (krivično?) ni prejela, medtem ko je bil sam film
nominiran v šestih kategorijah, slavil pa ni prav v nobeni.
4 komentarjev:
Odličen nabor!
meni en ljubših žanrov, kar pa na kvaliteto glavnih predstavnikov, kot tudi potrjuje zapis zgoraj, niti ni presenetljivo
Jp, tole so res same filmske mojstrovine, ki nudijo obilo užitka ob gledanju. Obvezen material za vsakega filmofila.
12 Angry men, best film (almost!) ever!
Tudi drugi sijajni, čeprav nekatere zob časa že malo načenja. Vseeno, super izbor, hvala!
Objavite komentar