7 rojstnih dni
Pred kratkim sem v družbi ljudi, ki mi v mojem življenju pomenijo največ, praznoval eno izmed življenjskih prelomnic. Ves ceremonial okoli praznovanja pa je med drugim navrgel tudi idejo za tokratni zapis.
Jim Carrey me je očaral že ob najinem prvem srečanju, ko sem ga kot 10-letni mul'c občudoval na filmskem platnu lokalne kinodvorane. Bolj kot njegove elastične obrazne mišice me je v filmu Ace Ventura: Pet Detective (1994) zabaval in nasmejal s svojimi lahkotnimi šalami. Jim Carrey ima namreč izreden smisel za humor, saj je eden izmed redkih, ki kljub over the top pačenju deluje smešno in neprisiljeno. Omenjeni film je bilo tudi prvo izmed treh sodelovanj med režiserjem Tomom Shadyacom in Jimom Carreyjem, drugo je bil tokratni film, tretje pa Bruce Almighty (2003). Prav vsi trije spadajo med tiste boljše komedije zadnjih treh desetletij.
Dejstvo
za to gre iskati predvsem v tem, da režiser Shadyac Jimu prepusti povsem proste
roke. Celoten šov je tako v njegovi domeni, kar je še posebej moč občutiti v
pričujočem filmu. V njem Jim Carrey igra odvetnika, ki ga doleti najhujša nočna
mora. Njegov sin si namreč za svoj rojstni dan zaželi, da njegov očka zaradi
vseh prelomljenih obljub, vsaj en dan ne bi bil zmožen lagati. Izjemno kruta
kazen za vsakega odraslega človeka, kaj šele za odvetnika, ki se laično rečeno
preživlja z (drobnimi) lažmi. Ta želja je odlična iztočnica za šov Jima
Carreyja, ki traja od uvodnih minut filma do same odjavne špice in na naše
zadovoljstvo ne popusti niti za trenutek.
Nesamozavestnim
najstnicam lahko simbolični prehod, ko dopolnijo 16 let in tako (spolno)
dozorijo (ja, film je pač star 30 let), predstavlja precej stresno situacijo.
Še toliko bolj, če njihove največje simpatije za katere hranijo svojo
nedolžnost sploh ne vedo, da obstajajo. Prav s tako težavo se sooča Samantha
(Molly Ringwald), ki na svoj šestnajsti rojstni dan, na skrivaj opazuje
največjega frajerja na šoli, da bi bila vsa stvar še toliko hujša, so na njen
praznik pozabili tudi njeni domači. Nezaželena in neopažena se odpravi na
šolski ples, kjer pa najbolj zagreto zanimanje za njo pokaže ravno največji
g33k na šoli. Zagotovo eden izmed najslabših filmskih rojstnih dni.
A
pozor, gre za najstniški chick flick, tako da lahko že na samem začetku
predvidite celoten potek dogodkov in tudi sam konec. Mene je poleg tega dejstva
zmotilo tudi to, da se film na trenutke kar malček vleče in res ne vidim
razlogov, ki bi opravičevali obče priznano oceno kvalitete filma. Nekaj svetlih
točk je moč najti predvsem s pomočjo zgoraj omenjenega g33ka, ki ga doživeto
odigra Anthony Michael Hall. Le-ta je z režiserjem tokratnega filma sodeloval
tudi v leto kasneje posnetem kultu Weird Science (1985). S pomočjo glavne akterke poskrbita za nekaj čudovitih
dialogov, ki sežejo v samo srž problematike odraščanja. Problem je le, da
odraščanja v ZDA in to pred 30. leti.
My Best Friend's Birthday (1987)
Skozi filmsko zgodovino se je izgubilo že kar nekaj potencialnih filmskih klasik ali kultov. Nekatere so uspeli ponovno odkriti oz. najti, nekatere nikoli, od nekaterih pa so ostali zgolj fragmenti. Med slednje sodi tudi tokratni filmski biserček, ki je bilo prvo dokončano režisersko delo filmske ikone Quentina Tarantina. Žal se je pri montaži filma, katerega sta skupaj s prijateljem in soscenaristom Craigom Hamannom pacala kar štiri leta, dogodila nesreča, ki je botrovala temu, da je celoten zadnji kolut filma za vedno izginil v požaru. Toda tudi preživela kopija, katere scenarij je bil kasneje predelan oz. dodelan v True Romance (1993), nam razkrije kar nekaj Tarantinovih filmskih podpisov.
Tako
lahko v filmu, ki govori o tem, kako Clarence (Quentin Tarantino) na vse
pretege poskuša pripraviti rojstnodnevno presenečenje za svojega najboljšega
prijatelja, vidimo kung fu pretep, seksi stopala, ogromno glasbenih in filmskih
referenc, catchy glasbeno podlago in seveda ogromno trivialnega pop razpravljanja
(med drugim tudi obrazložitev zakaj bi na primer Q. Tarantino najraje nategnil
Elvisa Presleyja). Gre za Tarantinov najbolj humoren izdelek, ki je nastajal še
v času, ko je delal v kalifornijski videoteki in prav žal mi je, da se ni
ohranila celotna kopija. Film ima namreč potencial in navsezadnje je služil kot
ena izmed prvih vaj velikanu moderne sedme umetnosti.
Klasičen triler katerega
edini problem (če lahko kaj takega sploh imenujemo problem) je to, da ga je
režiser David Fincher ustvaril med mojstrovinama Se7ven (1995), ki je bil mimogrede njegov celovečerni prvenec, in Fight Club (1999). Zaradi tega dejstva
pri večini filmskih kritikov in gledalcev ni deležen vseh pohval, ki bi si jih
zaslužil. Gre namreč za obrtniško precej izpiljen celuloidni izdelek, ki se
lahko pohvali z odličnostjo prav v vseh
filmskih elementih, povrhu vsega pa ni prav nič manj napet kot zgoraj omenjena.
Morda je edina šibka točka, če primerjamo trojico ta, da v The Game (1997) glavni igralec (Michael Douglas) preveč izstopa.
V obeh
ostalih filmih so namreč tako glavni kot stranski liki kar se tiče igralskih
sposobnosti dokaj poravnani, medtem ko Douglasu v pričujočem filmu večina
ostalega igralskega kadra ne seže do kolen oz. za prikaz svojih igralskih
sposobnosti nimajo dovolj priložnosti. Potrebno se je namreč zavedati, da je
zgodba v filmu narejena tako, da v ospredje potiska zgolj en lik. Uglajeni
Nicholas Van Orton za svoj rojstni dan od svojega brata (Sean Penn) prejme
precej nenavadno darilo, igro, ki naj bil zdolgočasenemu in rahlo depresivnemu
podjetniku obsedenemu s popolno kontrolo, spremenila svet. A da bi to lahko
dosegli, je Van Ortonov svet potrebno najprej porušiti.
City Slickers (1991)
Kriza srednjih let je
pojav, ko se človek v določenem obdobju svojih zrelih let ozre nazaj po svojem
življenju in se ustraši, da v njem nekaj manjka oz. da ga ni izživel tako kot
bi si ga želel. Posledično se začne ukvarjati s stvarmi (oz. si le-te kupovati)
s katerimi si poskuša dokazati, da še vedno ni za staro šaro. Vse lepo in prav,
dokler so zadeve v mejah normale in ne prizadenejo ljudi okoli zaskrbljenega in
na novo rojenega starostnika. Navsezadnje si vsak človek želi biti srečen in
povsem naravno je, da to stanje poskuša tudi doseči. Če tega ne zna oz. ne
uvidi sam pa je dobro, če ima ob strani nekoga, ki mu pri razkritju in
uresničitvi želja pomaga. Tako kot to storita prijatelja in žena Mitcha (Billy
Crystal) v tokratnem filmu.
Mitch
namreč že nekaj časa ni zadovoljen s svojim življenjem, kriza pa se še poglobi,
ko se nekega jutra ponovno zbudi leto starejši. Ker sam svoje nesreče ni
sposoben razrešiti, ga prijatelja (še z večjimi težavami oz. krizo srednjih
let) z dovoljenjem žene zvlečeta na divjo pustolovščino. Mestne srajce se za
dva tedna prelevijo v turistične kavboje in se odpravijo na pot
samospoznavanja. Gre za prisrčno mešanico komedije in vesterna, ravno prav
prežeto s humorjem (Billy Crystal s pomočjo Bruna Kirbyja in Daniel Sterna poskrbi
za kar nekaj sarkastičnih enovrstičnic) in kavbojskimi triki (glavna zvezda tu
je Jack Palance), vse to pa je začinjeno z bolečimi življenjskimi izpovedmi.
Cat on a Hot Tin Roof (1958)
Kot že ničkolikokrat se
je izkazalo, da filmska adaptacija ni bila povsem kos svoji knjižni ali dramski
predlogi. Da smo si na jasnem Cat on a Hot Tin Roof (1958) je izjemen film, a bi lahko bil prava mojstrovina, če
bi se upal držati zgodbe začrtane v s Pulitzerjem nagrajeni igri. A Haysov
strogi kodeks je od filma zahteval, da se je skoraj povsem znebil
homoseksualnih notic o razmerju med Brickom (Paul Newman) in njegovim
soigralcem ameriškega nogometa Skipperjem. Poleg tega pa film trpi tudi za rak
rano zlatega obdobja Hollywooda, srečnega konca za vsako ceno. Škoda, kajti
celotna zgodba napeljuje k drugačnemu, bolj verjetnemu razpletu.
Igralske
zasedbe ni mogoče prehvaliti, saj prav vseh šest likov, ki zavzame večino
filmskega časa, svojo nalogo opravi več kot odlično in res bi bilo težko
posebej izpostaviti kakšnega izmed njih (nominirana sta bila sicer zgolj glavna
igralca Paul Newman in Elizabeth Taylor). Je pa film prejel kar šest prestižnih
nominacij (najboljši film, režija, glavna moška in ženska vloga, prirejen
scenarij in fotografija), a dvorano zapustil kot velik osmoljenec, saj v svoje
vitrine ni pospravil niti enega zlatega kipca. Leto 1958 je namreč pripadlo
filmu Gigi (1958), ki je prejel kar
devet Oskarjev. Glede na videno, lahko brez slabe vesti trdim, da veliko večino
njih tudi povsem nezasluženo.
13 Going on 30 (2004)
Najstniška leta znajo
biti za nekatere tako naporna, da si na skrivaj ali pa kar na glas želijo, da
bi se čim prej končala (tukaj mi pade na misel velikokrat uporabljeni citat:
»Don't grow up, it's a trap.«). Med njimi je tudi zvezdica tokratnega body
switch filma, ki si pri svojih rosnih 13-ih letih za rojstni dan zaželi, da bi
se prelevila v 30-letnico. S pomočjo čudežnega praha, ki ji ga priskrbi njen
edini pravi prijatelj, se ji želja tudi izpolni, in deklica se spremeni v seksi
damo. Le-tej je svoj stas posodila mična Jennifer Garner, medtem ko je odraslo
verzijo njenega mladostniškega prijatelja upodobil Mark Ruffalo. No, če bi
lahko tudi jaz pri 13-ih letih zaprl oči in jih odprl kot 30-letni Brad Pitt,
bi z veseljem upihnil svečke.
Sicer
pa gre po eni strani za dokaj simpatičen film (predvsem na račun Jennifer
Garner, ki se odlično znajde v takšnih vlogah), ki pa je po drugi strani precej
trapast. Kot da bi lahko od filma v katerem 13-letna deklica zapre oči in jih
odpre kot 30-letnica pričakovali kaj drugega. Če pomislim predvsem na film Big (1988) je moj odgovor, da lahko, a
potem so tu tudi filmi ala Freaky Friday
(2003). Mi je pa izredno zanimivo kako je odrasla Jennifer Garner oz. njen lik
edini, ki se zaveda, da se znotraj odraslega telesa skriva um 13-letne deklice.
Ostali tega ne opazijo. Kot kaže so to na to dejstvo kmalu po transformaciji
pozabili tudi filmski ustvarjalci, saj so oči 13-letnice spravili v kar nekaj
kočljivih položajev.
0 komentarjev:
Objavite komentar