7 pohodov preživetja
Filmi o dolgih popotovanjih se pogosto prepletajo s filmi o preživetjih. V njih smo gledalci priča trpkim fizičnim in psihičnim preizkušnjam, katerim so podvrženi glavni protagonisti. Mnogi izmed njih jim niso kos in popotovanja ne preživijo.
Filmska pripoved osnovana na resničnih dogodkih, ko je skupinica vojnih ujetnikov pobegnila iz sibirskega gulaga in se odpravila na približno 4.000 milj dolgo pot proti Indiji. Glavna kvaliteta filma je zagotovo vrhunska fotografija ruskih, mongolskih in tudi indijskih prostranstev, medtem ko njegovo rak rano lahko najdemo v samem potovanju. Težava se prične že pri delo »osnovano na resničnih dogodkih«, kar ponavadi pomeni, da gre bolj ali manj za čisto fikcijo. Tokrat pa je problem še malček globlji, saj naj bi bila že sama knjiga izpod peresa vojnega ujetnika, čista izmišljotina in to se filmu v nekaterih prizorih preživitvenega popotovanja še kako pozna.
Zgodba je postavljena na začetek 2. svetovne
vojne. Mladi poljski oficir je s strani NKVD-ja obtožen vohunjenja za nasprotno
stran. Za kazen je poslan v sibirski gulag, zapor, ki je praviloma veljal za
končno postajo obtoženih. A mlada duša težko ostane dolgo zaprta in želja po
svobodi je premočna. Hitro se oblikuje skupinica isto mislečih in ko se ponudi
priložnost za pobeg, je brez premisleka izkoristijo. A tu se njihove prave
težave šele zares pričnejo. Sibirski gulagi se namreč nahajajo sredi ničesar
oz. bolje rečeno sredi ene najmanj gostoljubnih pokrajin na našem planetu. Tu
pa se pojavijo že zgoraj omenjene težave, saj spopad prebežnikov z naravo
izgleda vse preveč ležeren.
Kakorkoli, Clemensu Forellu uspe pobeg iz
omenjenega gulaga in ker ve, da bodo stražarji pričakovali njegov pohod proti zahodu,
se odpravi proti severu in svoj pohod nazaj v življenje podaljša za nekaj tisoč
kilometrov. Vse skupaj naj bi bilo njegovo popotovanje dolgo preko 8.000 milj,
trajalo pa naj bi kar štiri leta. Kot da ta časovna in dolžinska preizkušnja ne
bi bila dovolj, ima za petami še enega izmed stražarjev, ki se je kot kaže
odločil, da je Clemens njegov najhujši sovražnik in da Sibirije nikakor ne sme
zapustiti živ. Precej nerealna komponenta filma, ki nekako priskuti drugače
precej soliden film o preživetju. Kljub dobrima dvema urama in bornemu
dogajanju se namreč film vleče le redkoma.
Prvi film v trilogiji smrti ameriškega režiserja Gusa Van Santa, ki ga nadaljujeta Elephant (2003) in Last Days (2005), je po mojem osebnem mnenju tudi najslabši. Gre namreč za precej asketski film, brez kakršnihkoli narativnih presežkov, v katerem se praktično ne zgodi nič. Dobesedno nič. Zavedam se sicer dejstva, da brezglavo tavanje zgubljenih popotnikov po puščavi praviloma izgleda natančno tako ter da v tem ni nič spektakularnega, a film je film. In kot tak, bi moral tudi najpreprostejše zgodbe predstaviti v gledalcu prijazni luči. Privržencem filmske teorije francoskega filmskega kritika Bazina zna film biti precej po godu, vsem ostalim pa ga močno odsvetujem.
Zgodba je deloma osnovana na resničnem dogodku
Davida Coughlina, ki ga je ubil njegov prijatelj, po tem, ko sta se izgubila v
puščavi Nove Mehike. Tudi v pričujočem filmu sta v ospredju prijatelja, Gerryja,
ki se zgubita v puščavi. V naslednjih dneh se na vse pretege trudita, da bi
našla pot iz zagotove smrti, gledalci pa smo pri tem deležni dolgih in
dolgočasnih kadrov (gre za režiserjevo posvetilo madžarskemu idolu Beli Taru).
Edino dogajanja, ki se odvija pred našimi očmi je tako sprememba odnosa med
glavnima protagonistoma. Le-ta namreč postajata vedno bolj odtujena in hkrati
razdražena. Precej nevarna kombinacija za tako izolirano in hkrati selektivno
okolje.
Glede na to, da so zadnje čase vsi filmi v katerih v glavni vlogi nastopa Liam Neeson povsem enaki, je bilo edino vprašanje, ki se mi je podilo po glavi pred ogledom, le koga bo Nesson tokrat nabunkal. Seveda to ni razkrito na samem začetku filma, saj mora gledalec najprej občutiti, da je Neeson skrušen, a čustven človek, ki nikogar ne bo zbrcal brez razloga. Njegov lik je tako predstavljen kot skrivnosti samotar, ki se je od boleče preteklosti odmaknil daleč v osrčje Aljaske, kjer dela na naftni ploščadi. A vseeno imamo občutek, da pod njegovo brezizrazno in otopelo masko vre. Samo vprašanje časa je torej kdaj bo porinjen onkraj cone ugodja in bo začel deliti bombe pravice.
To se zgodi, ko so skupaj s sodelavci udeleženi
v letalski nesreči. Letalo pade sredi aljaške pustinje in sedem preživelih, med
katerimi je seveda tudi Neeson, pričnejo s svojo dolgo pot nazaj v
civilizacijo. Kot, da ne bi bila za pretresene in premražene preživeli že
negostoljubna Aljaska sama po sebi dovolj velik izziv, skupinico zasleduje še
krdelo krvoločnih volkov. Ja, prav ste slišali. Liam Neeson bo tokrat nabunkal
volkove. Cel trop njih. A kako se lahko Liam, ki je oborožen zgolj z globokim
glasom leva in nominacijo za oskarja, spopade s tropom pobesnelih volkov.
Poglejte in presenečeni boste. Naj namignem, da na presneto kul način. Le s kom
se bo Liam spopadel naslednjič?
Šušlja se, da naj bi Leonardo DiCaprio letos končno prejel težko pričakovanega in že davno zasluženega oskarja za svojo igro. V boj se tokrat podaja s pomočjo novodobnega vesterna The Revenant (2015), ki ga je režiral lani nagrajeni Alejandro González Iñárritu. A pozor, tako opevana zgodba, je že dobila svojo filmsko adaptacijo in brez težav lahko rečemo, da gre za rimejk (s čimer pa Akademija ponavadi nima nikakršnih težav, kot se je že pokazalo v preteklosti). Pred dobrimi 40. leti je namreč v kinematografe prispel vestern, postavljen v 20. leta 19. stoletja, v katerem skupinico trgovcev s krznom napade medved. Enega izmed njih tako močno poškoduje, da njegovi kolegi mislijo, da je mrtev. Zveni znano?
Film lahko uvrstimo v obdobje dekadence
vesterna, ki je postala neka vmesna postaja pred začasnim zatonom
(leta 1973 je Hollywood posnel namreč zgolj 16 vesternov, medtem ko jih je leta
1950 zavidljivih 150). Vestern se je razgradil, izgubil je svoje bistvo in
nihče več ga ni jemal resno, saj je v večini primerov le še eksploatiral seks,
nasilje ter nasilni seks in kljub temu, da je bil eden izmed namenov
preoblikovanja vesterna tudi bolj realna imitacija zgodovinske realnosti, je
vestern zašel v drugo skrajnost. Idealistična ikonografija se je sprevrgla v
dekadentno. Man in the Wilderness (1971) je produkt teh novih smernic, ki so vlak vesterna odpeljala stran od
njegove zgodovinsko nerelevantne mitologije.
Surov, a hkrati nežen film o trčenju dveh kultur, ki lahko le z medsebojno pomočjo obstaneta v negostoljubnem okolju. Govora je o rahlo ksenofobni na eni strani in pristni staroselski ameriški kulturi na drugi. Prvo predstavlja mladi preživeli pilot 2. svetovne vojne Charlie (Barry Pepper), drugo pa mična Inuitka Kanaalaq v svojih najboljših letih. Njuni poti se prekrižata, k Charlie z zalogami prispe v majhno eskimsko naselje. Domačini ga poprosijo, če lahko posrbi, da bo obolela Kanaalaq deležna sodobne zdravniške oskrbe. Sprva se obotavlja, a ko mu Inuiti v zameno ponudijo dragocene okle, se odloči, da jim bo priskočil na pomoč. A na poti nazaj v civilizacijo njegovo letalo strmoglavi.
Marsikdo bi pomislil, da se bo od te točke dalje
odvijala predvidljiva zgodba o preživetju in s tem ne bi bil daleč od resnice.
A kljub temu je The Snow Walker
(2003) malenkost drugačen od ostalih filmov omenjenega podžanra. Zahvala za to,
gre interakciji med glavnima protagonistoma in tako se pričujoči film iz zgodbe
o preživetju kaj kmalu spremeni v zgodbo o ljubezni. A ne v tistem preprostem
romantičnem smislu, kot bi lahko pričakovali. Ne, med njima se razvije tista
prava intimna vrsta ljubezni, ki temelji na nesebičnem razdajanju in
koeksistiranju. Tako je opisani film, kolikor čudno se to že sliši, morda še
najbližje spodaj predstavljenemu dokumentarnemu filmu.
Zaradi vse boljše filmske tehnologije in tudi znanja o eksotičnih krajih ter tam živečih vrstah, smo zadnja leta lahko priča dih jemajočim dokumentarcem o skritih kotičkih našega planeta. Med njih z lahkoto uvrstimo tudi March of the Penguins (2005), ki nas popelje na Antarktiko. Celino, ki je najbolj znana po svojih naravnih lepotah in nemogočih razmerah za življenje. Le redke živalske vrste so se tekom evolucije prilagodile na zahtevno življenja na tej negostoljubni celini. Glavna zvezda pričujočega dokumentarca, cesarski pingvin, je ena izmed njih. A ta ptica je naredila še korak dlje v svoji drznosti. Gre namreč za edino vrsto pingvina, ki ima naraščaj tekom polarne noči.
Da je kaj takega sploh mogoče so potrebne velike
žrtve. Kot prvo se ogromno mladičev zaradi mraza sploh ne izvali pa tudi
tistim, ki se prikljuvajo iz svoje lupine, se zaradi ekstremnega mraza ne piše
najbolje. A njihovi straši naredijo prav vse, da bi zarod uspel. Med drugim se
nekajkrat odpravijo na epsko popotovanje od vališča vse do morja. Popotovanje,
ki je dolgo od 50 - 120 kilometrov (odvisno od debeline in hitrosti taljenja
ledu). Vse to iz preprostega razloga, da bi svojim mladičem priskrbeli hrano.
Pri tej kalvariji enakovredno sodelujeta tako samica kot samec in
pripovedovalec v dokumentarcu Morgan Freeman ima kar prav, ko pričujoči film označi
za zgodbo o ljubezni.
0 komentarjev:
Objavite komentar