7 predstavnikov novega Hollywooda
Leta 1967 se je v ZDA s pomočjo filma Bonnie and Clyde (1967) zgodila mala filmska revolucija,
imenovana tudi novi Hollywood. S tem ameriškim novim valom so se takratni
režiserji začeli zoperstavljati dotedanjim produkcijskim kodeksom ter stilom
snemanja. S pomočjo filmov so aluzivno začeli prikazovati nevšečnosti poznih
šestdesetih in zgodnjih sedemdesetih let. Ameriška fIlmska renesanca v kateri je imel glavno vlogo režiser je trajala približno do začetka 80-ih let prejšnjega stoletja in navrgla kar nekaj mojstrovin sedme umetnosti.
Že istega leta kot Bonnie and Clyde (1967) je ameriško
filmsko sceno pretresel še en predstavnik novega Hollywooda, ki je nadalje
začrtal smernice tega filmskega gibanja. The Graduate (1967) je namreč postal velikanski hit, saj je bil najbolj gledan
in posledično tudi najbolj donosen film leta 1967 (med zvezde je izstrelil do
tedaj dokaj neznanega Dustina Hoffmana). Verjeli ali ne, prikazovanje
zapeljevanja s strani starejše poročene ženske in prikazovanje seksa z
mladeničem (resnična razlika med Hoffmanom (30) in seksi Anne Bancroft (36) je
bila zgolj šest let) na filmskem platnu, je bilo v pregovorno seksualno
osvobojenih 60-ih letih prejšnjega stoletja velik tabu.
Film
je podprt tudi s prijetno glasbeno pop podlago za katero sta poskrbela Simon
& Garfunkel in s tem postavila tudi smernice za prihodnost novega
Hollywooda. Večina tistih najbolj uspešnih filmov predstavljenega obdobja se
namreč lahko pohvali tudi z zelo uspešnimi soundtracki. V tokratnem filmu lahko
najdemo popevke ala Mrs. Robinson, Scarborough Fair/Canticle, April Come She
Will ter seveda legendarna The Sound of Silence, ki zame poskrbi za enega
sporočilno najmočnejših avdio-vizualnih prizorov. Film s katerega sporočilom se
lahko z lahkoto poistovetim in se ob prejetju diplome za nekaj trenutkov tudi
sem. Takrat sem bil namreč tudi sam diplomiranec (brez gospe Robinson).
Teme o odraščanju so se
v filmih novega Hollywooda nemalokrat prepletale z nedolžnostjo ter
preprostostjo, ki je spremljala ameriške najstnike. A to le v primeru, če je
bilo filmsko dogajanje postavljeno v obdobje pred atentatom na predsednika
Johna F. Kennedyja oz. začetkom vietnamske vojne. Takrat je bila največja skrb
najstnikov ali naj po končani srednji šoli zapustijo domači okoliš ali naj
ostanejo v njem. Tako kot v tokratnem filmu Georga Lucasa, ki je kronološko gledano
postavljen pred njegov celovečerni prvenec THX 1138 (1971), ki ima v pričujočem filmu tudi majhno posvetilo, ter njegovo
največjo filmsko klasiko Star Wars
(1977).
Večina
filmskih kritikov je film, ki je bil nominiran kar za pet Oskarjev (med drugim
tudi za najboljši film leta), pohvalila predvsem zaradi njegove nostalgičnosti.
A pozor, način življenja, ki je prikazan v American Graffiti (1973) bo v spomin priklical nostalgijo le tistim ljudem, ki so
odraščali v ameriških mestih 50-ih let prejšnjega stoletja. Toda zadovoljstvo
ob ogledu bo zlahka našlo tudi ostalo občinstvo. Sam sem namreč neizmerno
užival ob poslušanju gosto nasajene glasbene podlage, ki jo sestavljajo
predvsem nedolžno iskrivi štiklci tako imenovanega doo-wop glasbenega žanra.
Simpatičen filmček o odraščanju s šokantno realnim koncem.
V dotičnem filmu se vpliv novega Hollywooda občuti predvsem v dovršeni souporabi zgodbe ter nekonvencionalnih snemalnih ter postprodukcijskih tehnik. Zgodba namreč govori o plesnem maratonu, katerega se udeležijo raznoteri osebki, ki so za prgišče cekinov in slavo pripravljeni iti tudi preko lastnih trupel. Ples, ki je sam po sebi nekaj čudovitega, se zaradi zunanjih pritiskov in nehumanih pravil, kaj kmalu sprevrže v groteskno životarjenje. Režiser to aluzijo na apatično družbo, ki pleše tako, kot žvižgajo drugi, filmsko uokviri s pomočjo počasnih posnetkov in nenavadnih snemalnih kotov. S pomočjo montaže nam torej poskuša dopovedati, da je zaradi apatičnosti družbe kakršenkoli trud odveč, saj je njihovo/naše življenje predestinirano.
Pa
vendar tudi tako ostra kritika kot kaže ni bila dovolj in režiser se je odločil
še za drznejši korak. S pomočjo uvodne in zaključne sekvence človeka primerja z
ranjenim konjem, ki je zaradi nesposobnosti, da bi si pomagal, potreben
milostne eksekucije. They Shoot Horses, Don't They (1969) je postavljen v čas velike depresije, ki se je v ZDA
pričela z zlomom borze leta 1929. Režiser na nek način torej primerja obdobje
velike gospodarske krize in obdobje poznih šestdesetih let dvajsetega stoletja,
ko je zaradi atentatov na J. F. Kennedyja, Martina Luthra Kinga, vojne v
Vietnamu,… vladala nadvse podobna nesigurnost kot v obdobju, ki je sledilo
zlomu borze. Nujnost po prebuditvi množic je bila torej nujna in film Tudi
Konje Streljajo, mar ne? je eden izmed najglasnejših krikov, nastalih v obdobju
novega Hollywooda.
Producenti so že pred samo premiero filma čutili, da bi
le-ta lahko postal velika uspešnica. Scenaristu filma Erichu Segalu so tako
naročili, da naj še pred dokončanjem filma spiše tudi knjigo. Roman z
istoimenskim naslovom so tako izdali še pred premiero in postala je prodajna
uspešnica, ki je močno pripomogla k popularizaciji filma. Love Story (1970) je namreč postal najbolj dobičkonosen film leta
1970, nominiran pa je bil za kar 7 Oskarjev, prejel pa je le tistega za
najboljšo izvirno glasbeno podlago. Je pa film potrdil kar dva trenda, ki sta
se začela pojavljati znotraj novega Hollywooda. Večina najbolj prepoznavnih
predstavnikov je namreč temeljila na knjižni podlagi ter se ni sramovala
prepletanja družbenih razredov.
Filmska
zaljubljenca namreč prihajata iz povsem drugačnih delov socialne piramide.
Oliver (Ryan O'Neal) je sin enega najpremožnejših ameriških mogotcev, medtem ko
je Jenny (Ali MacGraw) - mimogrede oba sta bila nominirana kot glavna igralca -
potomka revnih italijanskih priseljencev. Odličen recept za pravo dramo na
katero pa se mlada zaljubljenca ne ozirata kaj dosti. Odločita se namreč, da se
bosta kljub pomanjkanju denarja (Oliverjev oče zveze ne podpira, Oliver pa je
tako kot njegov oče preveč ponosen, da bi ga prosil za miloščino) borila in si
ustvarila družinico. A družbenih razredov se ne da preslepiti, ti stvari zlepa
ali pa zgrda postavijo na svoje mesto.
Leta 1969 posneti film
ostaja edini, ki je bil označen s certifikatom X, a je kljub temu prejel
Oskarja za najboljši film (poleg tega je zmagal tudi v kategorijah za
najboljšega režiserja ter prirejen scenarij) in tako bo tudi ostalo. Oznako X,
ki je v grobem pomenila, da filmski material ni primeren za otroke in
mladostnike, je znotraj MPAA rangiranja filmov leta 1990 zamenjala oznaka NC-17
(osebam mlajšim od 17 let ogled filma ni dovoljen). Mimogrede, prvi film, ki je
prejel omenjeno oznako je bil Henry & June (1990). X oznako si je Midnight Cowboy (1969) prislužil predvsem s »prikazovanjem« (homoseksualne) spolnosti,
saj se pred nami odvija zgodba o obubožanem prostitutu.
A
pozor, film kasneje ni dobil oznake NC-17, kot bi morda predvidevali, ampak si
je prislužil certifikat R (osebam mlajšim od 17 let ogled dovoljen zgolj ob
spremstvu starejšega skrbnika). Jp, filmi, ki so bili pred pol stoletja tako
šokantni so danes izgubili na svoji ostrini. A pustimo provokativnost ob strani
in se raje posvetimo najsvetlejši točki oz. bolje rečeno najsvetlejšima točkama
tega predstavnika novega Hollywooda. To sta Jon Voight, ki se je z vlogo v
tokratnem filmu izstrelil med igralske ikone, ter Dustin Hoffman, ki je
dokazal, da njegova dovršena igra v The Graduate (1967) ni bila zgolj muha enodnevnica. Za svoji vlogi sta oba
prejela nominaciji za najboljšega igralca v glavni moški vlogi.
Five Easy Pieces (1970)
Obdobje novega
Hollywooda je ustvarilo kar nekaj velikih režiserskih, scenarističnih,
fotografskih in tudi igralskih imen. Five Easy Pieces (1970) je najbolj znan po slednjih dveh. Prvi je izvrstni
direktor fotografije madžarskega rodu László Kovács, ki je bil odgovoren za mnoge mojstrovine ameriškega
novega vala, drugi pa meni najljubši igralec Jack Nicholson, ki je prav tako
kot Kovács zaslovel s pomočjo novega Hollywooda. V tokratnem filmu je kljub
takrat že svoji 10-letni igralski karieri dokazal, da je z lahkoto in zelo
avtentično sposoben prikazati celo paleto čustev ter da lahko brez problema na
svojih ramenih nosi težo celotnega filma.
Priložnost
za kaj takega je temeljila na scenariju, ki sta ga spisala Carole Eastman in
režiser filma Bob Rafelson (za opravljeno delo sta prejela nominacijo za
Oskarja v kategoriji izvirnega scenarija). Le-ta je namreč razvoj zgodbe gradil
na dokaj kompleksnem liku, ki nam svojega sveta ne razlaga z besedami ampak s
subtilnimi reakcijami. Robert Eroica Dupea (Jack Nicholson, ki je za svojo igro
prejel drugo Oskar nominacijo, a tokrat za razliko od vloge v Easy Rider (1969) v kategoriji glavne
moške vloge) je namreč skrivnosten možakar, ki nikakor ne najde zadovoljstva v
svojem življenju. Od kod izvira to nezadovoljstvo pa se nam tako kot Robert
tekom filma odkriva plast za plastjo.
Baje je režiser Robert
Altman pričujoči film ustvarjal v tajnosti pred studijskimi šefi in pretvezo,
da dela na vojaški komediji. Slednje je sicer res, a delodajalcem je pozabil
povedati, da gre za antivojno satiro, ki se na nek način posmehuje vojni.
Seveda je šlo kljub dejstvu, da je dogajanje filma postavljeno v bolnišnico za
prvo bojno črto v korejski vojni (vojna, ki je izbruhnila leta 1950 kot
posledica dejstva, da so Korejski polotok po II. svetovni vojni umetno
razdelili na dva dela), pa glavna kritika seveda letela na drugo hladno vojno
žarišče, kjer so bili med drugimi prav tako vpleteni tudi Američani in Sovjeti.
Govora je seveda o vietnamski vojni, ki je bila konec 60-ih let še v polnem
zamahu.
Kritiki
in gledalci so film sprejeli odprtih rok, tako da studijski mogotci Altmanu
niso preveč zamerili, da je ustvarjal za njihovim hrbtom. Saga o razposajenih
vojakih, ki se tudi na frontni liniji upirajo sistemu (vodita ju Donald
Sutherland in Elliot Gould) je ljudem kaj hitro zlezla pod kožo. Najprej je
svoji nadaljevanji dobila knjižna predloga filma, ki je kasneje prerasla v
pravo knjižno serijo. Nastala pa je tudi zelo cenjena in gledana TV serija M*A*S*H (1972 - 1983), v kateri pa je
svojo vlogo obdržal le Gary Burgoff kot Radar. Zanimivo pa je tudi to, da je od
filma imel več zaslužka kot Altman, kar njegov sin, ki je bil odgovoren za
naslovni komad. Le-ta je kasneje spremljal tudi uvodno špico omenjene serije.
0 komentarjev:
Objavite komentar