7 predstavnikov zlatega obdobja japonske kinematografije
Pravijo, da naj bi se iz trplenja rojevala ena izmed najbolj pristnih in kakovostnih umetnosti. Nič čudnega torej, da je zlato obdobje japonske kinematografije nastopilo nekaj let po koncu 2. svetovne vojne, v kateri so Japonci doživeli ultimativno ponižanje in kakopak tudi trpljenje. Morda je tudi to (poleg krive vesti Američanov in Evropejcev) pripomoglo k dejstvu, da so japonski filmi na začetku 50. let prejšnjega stoletja začeli osvajati zahodni svet.
Eden izmed zgodnejših filmov Akire Kurosawe je hkrati tudi eden izmed mojih najljubših. Poleg za tisti čas precej domiselne zgodbe oz. podajanja le-te se film lahko pohvali tudi z izvrstno fotografijo, ki domiselno uporablja igro svetlobe in senc. Nenazadnje pa gre tudi za film, ki je japonski kinematografiji odprl vrata v svet. Rashomon (1950) je namreč na filmskem festivalu v Benetkah pobral zlatega leva, še bolj pomembno pa je dejstvo, da je na 24. podelitvi oskarjev leta 1952 pobral tako imenovano Honorary Award, ki jo je Akademija podeljevala presežnikom, ki niso spadali v nobeno drugo kategorijo. Nemalokrat so jo prejeli tuji filmi, ki so leta 1956 dobili tudi povsem svojo kategorijo.
Govori se, da je v veliki meri za vpeljavo te
nove kategorije, odgovoren ravno pričujoči film. Kot že omenjeno ga krasi tudi
domiselno prepletena zgodba, ki je podana s štirih različnih zornih koncev.
Zgodil se je zločin, za katerega je odgovoren lokalni razbojnik (legendarni
Toshiro Mifune v svojem prvem sodelovanju s Kurosawo). Poleg njega so zločin
videle še tri priče: ubiti samuraj, ki svojo plat zgodbe poda preko medija,
njegova žena, ki naj bi bila s strani razbojnika posiljena ter lokalni drvar.
Vsak izmed udeležencev poda svojo pogled, na nas gledalcih pa je, da izberemo
kateremu bomo verjeli. A pozor, poanta tokratnega filma ni v cilju, ampak v
popotovanju.
Precej prelomen film iz tako imenovanega zlatega obdobja japonske kinematografije 50. let prejšnjega stoletja. Gre namreč za prvi barvni film iz dežele vzhajajočega sonca, ki so ga imeli moč videti tudi gledalci v tujini – prvi japonski barvni film je sicer bil Carmen Comes Home a.k.a. Karumen kokyo nikaeru (1951) – ter prvi japonski film, ki je osvojil zlato palmo na festivalu v Cannesu. Poleg tega pa mu je uspelo slaviti tudi na oskarjih in sicer v že omenjeni kategoriji častnih nagrad za tujejezični film. A kljub vsem tem prestižnim lovorikam in zgodovinski pomembnosti gre za film, ki širšim množicam ni znan ter velja za skriti biserček svetovne kinematografije.
In kaj je prepričalo filmske
kritike, da so bili tako radodarni s prestižnimi kipci? V prvi vrsti zagotovo
fotografija iz katere kipijo žive barve, nekaj kar od Japoncev ni tedaj
pričakoval nihče. Poleg tega je tukaj še dopadljiva zgodba, ki se za nas
zahodnjake nevajene japonske zgodovine, prične dokaj zmedeno. A na našo srečo
se iz zgodovinske dokaj hitro prelevi v osebnostno dramo. V ospredju je lik
nesrečno zaljubljenega samuraja, ki si na vse pretege prizadeva očarati in
prisvojiti že poročeno žensko. Vse skupaj tako izpade kot melodrama o
obsedenosti, medtem ko so zgodovinski dogodki zgolj obrobnega značaja. Jp,
najbolj preproste zgodbe ponavadi najbolj vžegejo.
Akira Kurosawa je v svojem obdobju veljal za najbolj zahodnjaškega japonskega režiserja, kar je šlo marsikateremu tradicionalistu japonske kinematografije pošteno v nos. Po drugi strani pa to seveda ni motilo evropskih in predvsem ameriških filmskih ustvarjalcev, ki so na podlagi njegovih mojstrovin, ustvarili svoje filmske klasike. The Bodyguard a.k.a. Yôjinbô (1961) je tako postal A Fistful of Dollars a.k.a. Per un pugno didollari (1954), The Hidden Fortress a.k.a. Kakushi-toride no san-akunin (1958) naj bi Lucasu služil kot inspiracija za Star Wars franšizo, medtem ko naj bi pričujoči film služil kot podlaga za The Dirty Dozen (1967) oz. za večino kasnejših vojnih akcij.
Gre za epsko filmsko zgodovinsko
pripoved na japonskem imenovano jidaigeki, ki v originalni verziji traja
približno tri ure in pol, a se kljub svoji dolžini ne vleče niti za trenutek. K
temu pripomorejo predvsem zanimivi liki, ki poganjajo zgodbo. V ospredju je
ponovno dolgoletni sodelavec Kurosawe Toshiro Mifune, ki mu tokrat ob boku
stoji še en režiserjev ljubljenec Takashi Shimura (Kurosawina zvestoba obema
igralcema ja trajala zelo dolgo, saj v obdobju 18. let ni posnel filma, v
katerem ne bi nastopil vsaj eden od omenjenih igralcev). Sicer pa je osnova
zgodbe precej preprosta. Obubožane prebivalce male vasice nadleguje skupinica
banditov, kar privede do tega, da se vaščani po pomoč zatečejo k roninom
(samurajem brez gospodarja).
Poleg filmov Rashomon (1950) ter Seven Samurai (1954) se je tudi tokratnemu uspelo uvrstiti med najboljše filme vseh časov. Toda ne na katerokoli lestvico, ampak na kultno Sight & Sound. Za razliko od omenjenih filmov Akire Kurosawe se pričujoči film Yasujirôja Ozuja ne uvršča med zgodovinske drame. Dogajanje je namreč postavljeno v okvire takratne Japonske, a kljub temu filme povezuje kar nekaj skupnih lastnosti. Najopaznejša je zagotovo ta, da je v ospredju izredno preprosta zgodba. Zgodba o ostarelemu paru, ki se v želji videti svoje otroke, odpravi na pot. A žal kmalu po prihodu ugotovi, da so njuni otroci prezaposleni in ne najdejo časa za lastna starša.
Seveda gre za odkrito kritiko postvojne
Japonske, ki jo je modernizacija pahnila v medčloveško odtujitev. Film krasi
dih jemajoča fotografija, ki temelji na strogo premišljeni kompoziciji, od
katere Ozu ne odstopa niti za voljo nedoslednosti in nelogičnosti. Kompozicije
so namreč povsem fiksne, saj se Ozu skoraj nikoli ne poslužuje premikov kamere.
Še veliko bolj kot režiserjev razpoznavni stil pa je gledalce in kritike širom
sveta navdušilo podajanje na prvi pogled tako preproste zgodbe. Le-ta bo
malokaterega gledalca pustila ravnodušnega in to kljub dejstvu, da se Yasujirô Ozu ne poslužuje nikakršnih preprostih trikov za manipuliranje z našimi
čustvi. Predvsem zato, ker je film odlično ogledalo moderni družbi.
Zlato obdobje japonske kinematografije je zraslo na predvojnih temeljih in povojnih ruševinah. A vojne tematike se Japonci v prvih letih 2. svetovne vojne niso pretirano radi dotikali. Povsem razumljivo, saj je bil z njihovim porazom in finalno kastracijo v obliki atomskih bomb, ponos in ego Japonske povsem na tleh. Tako je minilo kar nekaj časa, da so tako japonsko kot tudi širše občinstvo dosegli filmi, ki so se ukvarjali z omenjeno tematiko in The Burmese Harp (1956) je bil eden izmed prvih. Vojno je prikazoval iz povsem japonskega vidika. Posledično gre za zelo melanholičen film, ki je hkrati kritika same vojne in trpljenja kot tudi japonskega imperializma.
V ospredje je postavljena japonska enota, ki si
čas v zadnjih dnevih tavanja po Burmi (danes Mjanmar) ob spremljavi harfe
krajša s petjem. Vojne je konec in Japonci so prisiljeni k predaji. A večletna
morija in posledice le-te v enem izmed vojakov sprožijo tektonske spremembe.
Odloči se, da bo postal menih in bo poskušal vsaj delno popraviti krivice, ki
so se dogodile padlim vojakom. Protivojno sporočilo napaja predvsem iz mrtvih
trupel japonskih vojakov in vprašanja, zakaj na našem planetu sploh obstaja
trpljenje.The Burmese Harp (1956)
je bil med drugim nominiran za tujejezičnega oskarja in to v prvem letu, ko je
ta kategorija sploh obstajala, t. j. leta 1957.
Zlato obdobje japonske kinematografije so zaznamovali predvsem trije režiserji: Akira Kurosawa, Yasujirô Ozu ter Kenji Mizoguchi. Medtem, ko je prvi nekako napovedal kritiško najbolj priznano filmsko obdobje Japonske, je zadnji poskrbel za njegovo dokončno uveljavitev ravno s tokratnim filmom (Ozu je svojo mednarodno slavo doživel šele v zgodnjih 70. letih prejšnjega stoletja, se pravi približno 10 let po svoji smrti).Tako kot Ozu je bil tudi Mizoguchi prepričanja, da bi morala vsaka sekvenca vsebovati zgolj en kader, a pri svojih načelih ni bil tako dosleden kot njegov pet let mlajši filmski kolega. V nasprotju z njim pa je bil mnenja, da bi morala biti kamera gibljiva in ne statična.
To njegovo filozofijo je moč zapaziti v prvem
kadru, ko se kamera preko širnih poljan in bujne pokrajine spusti do male
vasice, kjer se seznanimo z glavnimi protagonisti. V ospredje sta porinjena
pohlepna brata, ki v bližajoči se vojni vidita poslovno priložnost. Neoziraje
na svoji ženi se spustita v avanturo, ki bo za vedno zaznamovala njihova
življenja (ja, Japonci so se v omenjenem obdobju na filmu radi poigravali s
prelomnimi trenutki, kar je bila bržkone posledica nedavno končane 2. svetovne
vojne). Mizoguchi to zgodovinsko pripoved pomeša z zgodbo o duhovih (še en
tradicionalni japonski umetnostni motiv) in njihovo prisotnost spretno uporabi
za trkanje na gledalčevo vest.
Akira Kurosawa je širšemu občestvu zagotovo najbolj znan japonski režiser. Svetovno veljavo je dosegel predvsem s svojimi samurajskimi filmi, a njegov opus je precej širši. Kurosawa je bil velik filmski humanist, kar je najbolj razvidno ravno v pričujočem filmu. V njem spremljamo zgodbo o ostarelem birokratu, ki izve, da je pred njim zgolj še kakšno leto življenja. V trenutku se vpraša tisto, kar bi se vprašal sleherni izmed nas; sem kvalitetno preživel svoje življenje. Na žalost je njegov odgovor ne, saj je dogodek na katerega je najbolj ponosen ta, da v 30. letih službovanja ni izpustil niti dneva. Posledično sklene, da bo svoje zadnje leto zaživel in zaužil življenje na vso moč.
Toda zelo hitro naleti na problem, saj ne ve,
kako zares kvalitetno živeti. Sprva poskusi z nočnim življenjem in vsemi
razuzdanostmi, ki jih le-ta ponuja, a v tem ne najde osebne sreče. Sklene, da
mora storiti nekaj res pomembnega, nekaj kar ga bo preživelo in ostalo tudi po
njegovi smrti. Osrednji lik je upodobil eden izmed dveh Kurosawinih stalnih
igralcev in sicer Takashi Shimura. To je storil na naravnost izvrsten način.
Tako iz njegove drže, obrazne mimike, telesne govorice, tona govora, besed ki
jih izgovarja … je namreč moč čutiti, da gre za zelo nesrečnega človeka, ki pa
se v drugi polovici filma spremeni v srčnega, zagnanega in optimističnega človeka,
ki ve kako se živi. Navdušujoče.
0 komentarjev:
Objavite komentar