7 terorističnih napadov
Vsako teroristično dejanje je obsojanja vredno.
Spor med Izraelom in Palestino ima že dolgotrajno tradicijo, dodobra pa se je razplamtel po letu 1948, ko je bila ustanovljena država Izrael, medtem ko palestinska država kljub prvotnim obljubam ni bila realizirana. Poleg tega pa je judovska skupnost v Palestini začela načrtno in sistematično izganjati Palestince z njihovih domov. Kljub nenehnim mednarodnim prizadevanjem, se situacija vse do danes ni umirila. Izraelci so se od palestinskega ozemlja Gaze in Zahodnega brega ogradili z zidom, a to jih ni ubranilo od terorističnih napadov Palestincev. Enega izmed takih dejanj prikazuje tudi pričujoči film, za katerega je odgovoren palestinski režiser Hany Abu-Assad.
Gre za prvi palestinski film, ki je bil
nominiran za prestižno nagrado oskar in to povsem zasluženo. Zgodba nas popelje
v predel Zahodnega brega, kjer prebivata dobra prijatelja Said in Khaled.
Teroristična celica ju je rekrutirala za samomorilski bombni napad na drugo
največje izraelsko mesto Tel Aviv. Gledalci imamo tako priložnost spremljati njuno finalno
preobrazbo po tem, ko so jim organizatorji napada s pomočjo religioznih obljub
že oprali možgane. V ozadju zgodbe se kot glas razuma oglaša humanitarna
delavka Suha, ki želi predvsem s pomočjo ljubezni mladeniča odvrniti od krutega
dejanja. Močan in pretresljiv filmski izdelek (pri njegovi izdelavi so
sodelovali tako Palestinci kot tudi Izraelci) s fenomenalnim koncem.
Po večini terorističnih napadih, ki se dogodijo v zahodnem svetu, sledi intervju s sosedom napadalca. Novinarju praviloma postavljajo generična vprašanja tipa: »Kakšen se vam je zdel napadalec?« in »Kako to, da niste nič slutili?« Tudi odgovori so si podobni kot jajce jajcu in se praviloma vrtijo okoli dejstva, da sostanovalci niso opazili nič nenavadnega. Fant je bil tih, zadržan ter se je držal bolj zase. Ne ga srat, jaz sem pa mislil, da je na veliko privlačil pozornost, se z zastavo Islamske države sprehajal gor in dol po ulici ter vpil:« Allahu Akbar!« S podobno idejo, da se potencialni terorist skriva onkraj zidov vaše sosednje hiše, se poigrava tudi tokratni film.
Gre za precej napet triler pri katerem pa mora
gledalec pri določenih sekvencah dati možgane na off, če se ne želi preveč
obremenjevati z nekaterimi scenarističnimi prijemi. V določenih trenutkih
namreč zgodbo poganjajo precej neverjetni in naključni dogodki (nekateri
malenkost smiselnosti dobijo s pomočjo zaključka filma). A kljub temu je film
vsekakor vreden ogleda. Kako tudi ne, saj igralsko hrbtenico sestavljata Jeff
Bridges in Tim Robbins. Prvi upodobi predavatelja na fakulteti (predava o
terorističnih napadih), drugi pa predstavlja potencialnega terorista, skozi
celoten film pa spremljamo njuno igro mačke z mišjo. Le kdo bo potegnil krajši
konec?
Na 20. poletnih olimpijskih igrah leta 1972 v Münchnu je 8 pripadnikov palestinske teroristične organizacije Črni september ugrabilo 11 izraelskih športnikov. Dva izmed talcev sta bila ubita že med poskusom ugrabitve, medtem ko je ostalih devet vključno s teroristi izgubilo življenje med neuspelo reševalno akcijo. V povračilo je Izrael s pomočjo Mosada sprožil operacijo Božji srd, katere namen je bil ubiti posameznike povezane s terorističnim napadom. A v resnici je šlo zgolj za krvavo in preračunljivo maščevanje (izbrali so namreč točno 11 tarč, od tega jih je bilo eliminiranih devet), ki ga je odobrila sama premierka Golda Meir. Po nekaterih domnevah naj bi ta tajna operacija trajala kar 20 let.
Film je ustvaril filmsko najbolj vpliven Jud
Steven Spielberg in ustvaril ga je precej drzno. S tem, ko je namreč zgolj
poustvaril dogodke povezane z ugrabitvijo ter povračilnimi ukrepi, in se ni
odkrito postavil na stran Izraela, si je namreč pridobil oznako neprijatelja
Izraela, po drugi strani pa so njegov film obsodili tudi Palestinci. Ravno
zaradi te nepristranskosti pa je njegov film odličen. Neobremenjen s
pristranskostjo se namreč gleda kot vrhunski in precej napet politični triler,
čigar glavna poanta je, da nasilje lahko rodi zgolj še več nasilja. Ta začaran
krog je vrhunsko poudarjen z zadnjim kadrom filma, ki preroško napoveduje
nadaljnje dogodke boja proti terorizmu.
Filmu se močno pozna, da je za režisersko taktirko prijel filmski ustvarjalec, ki je bil znan predvsem po svojih dokumentarnih filmih. Nekatere sekvence so namreč tako realistične, da se je moral bivši italijanski gverilec Gillo Pontecovro celo zagovarjati, da v filmu ni uporabil resničnih zgodovinskih posnetkov (priznam, pri finalnem uporu, sem tudi sam mislil, da je v svoj film vstavil že poprej posneto gradivo). Zgodba, posneta v drznem dokumentarnem slogu, je postavljena med leti 1954 in 1962, se pravi na vrhunec alžirskega boja za neodvisnost. Gre za obdobje, ko sta se na severnoafriških tleh v Alžiru spopadle alžirske gverilske enote in francoska vojska.
Film je subvencionirala alžirska vlada, zato se
dokaj odkrito postavi na stran borcev za neodvisnost, a pri tem ne pozabi
okrcati niti krutih umorov FLN-jevcev. Njihov ideološki vodja je Ali La Pointe,
ki skupaj s svojimi somišljeniki pobija (predvsem s pomočjo strelov v hrbet in
bombnih napadov) predstavnike francoske okupacije, med katerimi se često
znajdejo tudi civilisti. Za svojo realistično drznost, čudovito fotografijo,
napeto zgodbo, fenomenalno scenografijo in čutno režijo je film na beneškem
filmskem festivalu prejel zlatega leva, nominiran pa je bil tudi za nagrado
oskar in to kar na dveh različnih prireditvah. Leta 1967 za najboljši tuji film
ter leta 1969 za najboljšo režijo in scenarij.
11. septembra 2001 so teroristi Al Kaide pod vodstvom Osame bin Ladna izvedli hollywoodski napad na ZDA in Američanom dodobra nagnali strah v kosti. Ugrabljena so bila štiri letala, ki so imela za tarčo štiri simbolično najpomembnejše točke na vzhodni ameriški obali. Piloti treh izmed njih so uspešno izpolnili nalogo, medtem ko četrtemu, ki je bil namenjen proti Beli hiši zaradi posredovanja potnikov, ni uspelo. Dve letali sta bili namenjeni proti WTC dvojčkoma in ob 8:46 je prvo letalo treščilo v Severno stolpnico, približno 17 minut kasneje pa je enaka usoda doletela še Južno stolpnico, ki je tudi prva podlegla poškodbam in se sesedla sama vase. V napadu na WTC je življenje izgubilo 2.763 ljudi.
Pred ogledom filma sem seveda pričakoval, da bo
le-ta naphan z ameriškim patriotizmom, požrtvovalnostjo, junaštvom in trpljenjem,
malodane mučeništvom. A moram reči, da se me zgodba dveh v ruševinah stolpnic
ujetih policistov (enega izmed njiju upodobi Nicholas Cage drugega pa Michael
Peña) in njihovih prestrašenih družin ni dotaknila.
Mnogo bolj me je npr. pretresla odjavna špica, ki fikcijo poveže z resničnim
življenjem in nam predstavi imena policistov, ki so v želji po medčloveški
pomoči tistega dne izgubili življenje. Pretresla pa me je tudi ugotovitev, da
je tako sranje od filma zrežiral nihče drug kot sloviti Oliver Stone, ki sem ga do
ogleda pričujočega filma imel zapisanega v precej boljši luči.
Filmski portret v Venezueli rojenega terorista Ilicha Ramireza Sancheza bolj znanega kot Carlos the Jackal (njegov vzdevek je posledica njegovih južnoameriških korenin in romana Operacija Šakal), je dostopen v kar nekaj različnih verzijah. Original in režiserjevo različico predstavlja mini serija (trije deli) v dolžini kar 330. minut, sam pa sem si ogledal kino varianto, ki je dolga 165 minut. Glede na hvale in povečini izjemno pozitivne kritike, sem kot kaže storil napako, saj vrhunskosti filma nisem zaznal. Predvidevam, da zaradi scenarističnih lukenj v zgodbi, ki so posledica za polovico skrajšanega časa. In res, na trenutke sem imel občutek, da je med določenimi sekvencami gromozanska narativna vrzel.
Mini serija se namreč osredotoči predvsem na
osebnost in karakter enega najbolj iskanih teroristov v obdobju hladne vojne in
ne na njegova teroristična dejanja. Ob predpostavki, da želi film znotraj
svojih časovnih okvirjev vključiti tudi Carlosove najbolj znane teroristične
podvige (na prvo mesto vsekakor sodi teroriziranje predstavnikov združenja
OPEC, ki se je dogodilo leta 1975 na Dunaju), za natančnejšo študijo njegovega
razburkanega življenja preprosto zmanjka časa. Carlos je bil namreč egoistični
manijak, kateremu so teroristična dejanja, kljub temu da se je uradno boril za
palestinski (PFLP), predstavljala predvsem egotrip. Egotrip, ki se je končal z
njegovo aretacijo leta 1994 v Sudanu.
V petek 12. marca 1993 je v različnih predelih Bombaja (po letu 1995 uradno znan kot Mumbaj) odjeknilo 13 bombnih eksplozij, ki naj bi zahtevale 357 smrtnih žrtev. Za napade naj bi bil odgovoren Pakistan, a tudi po 20. letih sojenja, ki se je končalo leta 2013, zadeve niso povsem razjasnjene. Kljub temu se pričujoči indijski film zelo potrudi, da tako imenovani črni petek in dogodke, ki so mu sledili (predstavljeno pa je tudi nekaj predzgodbe) prikaže na relevanten in avtentičen način. Za kako občutljivo tematiko gre priča dejstvo, da indijske oblasti kar tri leta niso dovolile premiere filma. Le-ta je po nekaj ključnih obsodbah v primeru črnega petka, leta 2007 le dovolila začetek prikazovanj.
Film nam lahko služi kot odličen opomnik, da
indijsko kinematografijo ne sestavljajo zgolj visokoproračunski Bollywood filmi,
ampak da iz te azijske države prihajajo tudi surovi in nesfrizirani filmski
izdelki. Ravno med njimi pa se ponavadi skrivajo filmski biserčki in Black Friday (2004) je že eden izmed
njih. V svojem dokumentarnem stilu nam predstavi policijsko preiskavo, ki je
sledila krvavim bombnim napadom, pri tem pa se v nasprotju z večino indijskih
filmov izogiba kakršnega koli senzacionalizma. Zaradi same kompleksnosti
preiskave in dejstva, da je bilo vanjo vpletenih precej ljudi, pričujoči film
od gledalca zahteva visoko stopnjo koncentracije. Če vam jo uspe ohraniti slabe
tri ure, boste poplačani z unikatno filmsko izkušnjo.
0 komentarjev:
Objavite komentar