7 severnokorejskih filmov
"In recent years our film art has created an unprecedented sensation in
the world's filmdom... The revolutionary people of the world are
unstinting in their praise of this feature film and other monumental
works, calling them 'the first-class films by international standards',
'the most wonderful movies ever produced' and 'immortal revolutionary
and popular films'." Ja pa ja de.
Zgodba, ki se je odvijala v ozadju snemanja filma, je mnogo bolj impresivna kot sam scenarij. Kako tudi ne, saj gre za Severno Korejo. Leta 1978 je severnokorejska obveščevalna milica po naročilu Kim Jong-ila, sina takrat vladajočega Kim Il-sunga, ugrabila južnokorejskega režiserja Shina Sang-oka ter njegovo bivšo ženo in filmsko igralko Choi Eun-hee. Mlajši Kim je bil namreč film ljubitelj sedme umetnosti (med drugim je o filmih spisal celo knjigo). Od režiserja je zahteval, da mu posname znanstvenofantastične filme, ki bodo kakopak bili prežeti s propagando. Eden izmed njih je tudi pričujoči film. A tik pred dokončanjem filma je ponovno poročenima zakoncema (poročena sta bila pod prisilo) uspelo pobegniti.
Prebeg jima je uspel v naši severni sosedi in to med filmskim festivalom, ko sta se zatekla na ameriško ambasado. Film je tako dokončal drug režiser, kar pa kakopak samega izgleda in zgodbe ni bistveno spremenilo. Pulgasari (1985) je tako na moč podoben seriji filmov o Godzilli (pri snemanju so dejansko sodelovali ustvarjalci japonskega filmskega studia Toho). A glavno sporočilo filma se skriva o premoči skupnega (socializem oz. komunizem) nad posameznim (kapitalizem), pa čeprav se da zgodba brati tudi na povsem drugačen način. Ošabni in egoistični kralj lahko brez problema predstavlja tudi severnokorejskega voditelja. Le kako raja tega ne uvidi?
Severnokorejska nogometna reprezentanca se je v svoji dosedanji zgodovini dvakrat uvrstila na svetovno prvenstvo v nogometu. Leta 1966 so v Angliji celo prebili iz svoje skupine (igrali so skupaj s Sovjetsko Zvezo, Italijo in Čilom), potem ko so premagali Italijo in jo tako prikrajšali za četrtfinale. Posledično se severnokorejski nogometaši lahko pohvalijo, da so prva azijska reprezentanca, ki se je prebila iz skupinskega dela. Po dobre začetku in vodstvu s tri proti nič proti Portugalski so na koncu sicer izgubili s pet proti tri, a v domovini so jih vseeno sprejeli kot narodne heroje. Precej čudno torej, da je partija za stvaritev filma o nogometu potrebovala kar 12 let po tem nogometnem čudežu.
Še
toliko bolj, ker so športni film kot naročeni za indoktrinacijo propagandnih
domislic in le-teh v pričujočem filmu kakopak ne manjka. Kot prvo je tu
prepotrebno žrtvovanje posameznika za skupno dobro. Nogomet je le ekipni šport,
kjer posameznik zgolj pripomore k ekipnemu uspehu. Enako kot v Severni Koreji
kakopak. Nadalje je tu vprašanje krivde in odgovornosti po porazu. Tako kot v
Severni Koreji sta tudi pri nogometu krivda in odgovornost porazdeljeni
kolektivno. Skratka, kriva je ekipa in ne posameznik pa čeprav se le-ta pravilo
skesano opravičuje za svoje napake. Mimogrede, leta 2010 je Severnokorejska
reprezentanca brez točk zaključila tekmovanje po skupinskem delu. Doma jih je
namesto množic baje pričakal rudnik.
Tako kot imajo Američani svojega Citizen Kane (1941), imajo Severnokorejci svojega The Flower Girl (1972). Klasika, kult in mojstrovina, ki jo pozna malodane sleherni Severnokorejec. Še toliko bolj, ker naj bi scenarij oz. bolje rečeno izvirnik spisal kar sam Kim Il-sung, oče Severne Koreje oz. Demokratične ljudske republike Koreje. Sprva je šlo za revolucionarno opero, ki jo je the Veliki Vodja spisal v času ujetništva v 30. letih prejšnjega stoletja, ko je bil Korejski polotok pod okupacijo Japonske. Tako kot pri vseh revolucionarnih operah, ki mimogrede izvirajo z komunistične Kitajske, je zgodba precej klišejska. Ste od severnokorejskega filma morda pričakovali kaj drugega?
V
središče zgodbe je postavljena kot cerkvena miš revna ruralka, ki živi pod
okrilje represivnega fevdalca. Ker to njeno trpljenje samo po sebi seveda še ni
dovolj, je potrebno poudariti, da njeno družino sestavljajo še umirajoča mati,
slepa sestra in brat v ujetništvu, medtem, ko je njen oče že pokojen. A pozor,
tu se dekletove težave šele pričnejo. Jp, dejansko sem našel film, ki se z
lahkoto kosa s slovenskimi filmskimi tragedijami in jih v tugi celo prekaša.
Glavna protagonistka namreč prejoka približno polovico filma. A vse to zgolj
zato, da bi bila osvoboditev izpod tiranskega veljaka toliko bolj svečana.
Osvobodi pa jo kdo drug kot korejska revolucionarna armada. It doesn't get any
more North Korean than this.
Ime Hong Kil-dong je izven Korejskega polotoka praktično neznano, medtem ko ga v obeh Korejah pozna praktično vsak. Gre za fikcijskega junaka, ki je bil v 16. stoletju plod korejskega pisatelja Heoja Gyuna, tekom stoletij pa se je prelevil v ponarodelo legendo (pojavlja se tako v risankah, operah, video igrah, mjuziklih kot tudi filmih). V osnovi je Hong Kil-dong karakterno precej podoben angleškemu Robinu Hooda, saj gre prav tako za odpadnika, ki krade bogatim in daje revnim. Za razliko od plemiškega naziva Robina Hodda pa Hong Kil-dong pripada nižjemu družbenemu sloju, kljub temu da je bil njegov oče lokalni veljak. Mama je bila namreč konkubina.
Od
sicer precej skromnega števila severnokorejskih filmov, ki sem jih imel
priložnost videti, je pričujoči moj najljubši, s tem rangiranjem pa se strinja
tudi ekipica severnokorejskih filmskih strokovnjakov. Glede na to, da je film v
primerjavi z ostalimi, ki prihajajo severno od 38. vzporednika, ni pretirano
naphan s propagandnimi floskulami, me ta njihova odločitev precej bega. No meni
je to precej odgovarjalo, še bolj pa me je film pritegnil zaradi svoje žanrske
oznake. Gre namreč za čistokrvni kung fu film v stilu hongkonških klasik.
Spopadi, ki so na trenutke precej krvavi, so skoreografirani dokaj solidno,
filmski ustvarjalci pa so pri nekaterih prizorih uporabili celo žice. Jp, tudi
Severnokorejci med pretepi letijo po zraku.
Seveda je bila moja želja pogledati tudi kakšen novejši filmski izdelek iz Severne Koreje in želja se mi je deloma uresničila z Our Fragrance (2003), saj novejšega filma iz te komunistične države nisem uspel najti. Je pa res, da sem z ogledom ubil dve muhi na en mah, saj sem si močno želel pogledati tudi kakšno komedijo iz dežela frizur na kahlo. Na IMDb-ju pod žanrsko oznako pričujočega filma namreč piše komedija. Tudi če ne bi, kajti opisani film je za moje pojme svetlobna leta od komedija, kljub temu, da dopuščam možnost, da je percepcija smešnega v deželi velikega vodje povsem drugačna. Our Fragrance (2003) je namreč preklemano dolgočasen in prav nič smešen tudi, če ga postavimo v žanrske okvirje drame.
Je pa
zanimivo videti kako izgledajo moderne družine in njihova bivališča v Severni
Koreji več kot očitno so ostali nekje v 70. letih prejšnjega stoletja).
Praktično celoten film se namreč odvije znotraj družinskih zidov in bi bil
posledično bolj kot za filmsko platno primeren za odrske deske. V središče
zgodbe sta postavljena že rahlo ostarela neporočena moški in ženska, katerima
na pomoč priskočita njuni družini. Namesto njiju se namreč dogovorita za
poroko, a to ženski kandidatki za omožitev ne ustreza najbolje. Njen bodoči
partner se namreč ukvarja z izpopolnjevanjem priprave kimchija (tradicionalna
korejska jed), kar ona vidi kot nečastno delo. Hihi, haha, hoho …
Kaj kmalu sem ugotovil, da sem v bistvu že videl kakšen »moderen«
severnokorejski film, a se tega nisem zavedal. Kako bi lahko tudi se, saj
večina njih izgleda, kot da so se ujeli v časovno zanko. Tudi tokratni pri tem
ni nobena izjema in to kljub dejstvu, da se dotika resničnih dogodkov, ki so se
dogodila konec 90. let prejšnjega stoletja. Zgodba namreč govori o
severnokorejski tekačici maratona Jong Song-ok, na katero je DLRK pred
olimpijskimi igrami v Atlanti polagala velike upe. A tekačica je pod težo pritiska
pokleknila in končala »zgolj« na 20. mestu. Vse to seveda zgolj za to, da bi
lahko v domovini še bolj trdo trenirala in se v tujino vrnila kot zmagovalka.
In se
seveda tudi je. Tril leta po »polomu« v Atlanti je namreč na svetovnem prvenstvu
v Seviliji osvojila zlato medaljo in tako postala prva in zaenkrat tudi edina
atletinja (tudi med moškimi), ki je osvojila medaljo na svetovnem prvenstvu. In
kako je dosegla ta na videz nedosegljivi cilj? Seveda s trdim, malodane
nadčloveškim garanjem in odrekanjem. A vse to ji zagotovo ne bi uspelo brez
božje intervencije v podobi dragega vodje Kima Jong-ila. V filmu je ta božji
dotik na žalost nakazan zgolj bežno (a glede na videno je bila celotna sekvenca
štorasto izrezana). Kljub temu pa je severno korejska propaganda vidna na
vsakem koraku (še posebej v zaključku filma) in ni čudno, da je Marathon Runner (2000) najljubši filma
Kima Jong-ila.
Po vsej verjetnosti najbolj konvencionalen oz.
»normalen« (karkoli že to pomeni) film iz Severne Koreje, ki prav tako ni
pretirano naphan s propagandnim posiljevanjem o odličnosti Severne Koreje. No
vse do samega konca, ki s svojim antikapitalističnim oz. antiameriškim
sporočilom prekaša vse zgoraj opisane filme. Glede na to, da močno dvomim, da
si bo kdo omenjeni film ogledal (tega niti ne bi priporočil) si bom drznil
privoščiti kvarnik. V finalu filma po morju tavajočo severnokorejsko mladež
zajame ameriška posadka, ki je predstavljena izredno negativno (tako s pomočjo
igre kot tudi s pomočjo maske), medtem ko so Severnokorejci prikazani kot
afriški sužnji.
Ja, obča
zgodovina v nasprotju z masovno manipulacijo nikoli ni bila močnejša stran
Severne Koreje in njenih voditeljev. Sicer pa se zgodba filma skladno s
filmskim naslovom vrti okoli 15. otrok precej različne starosti, ki so
vsakodnevno maltretirani s strani lokalnega veljaka (zveni znano kajne).
Posledično se odločijo, da si bodo poiskali nov prostor pod Soncem. Na pot
polno pustolovščin se odpravijo z ladjo in kaj kmalu pristanejo na samotnem
otoku, kjer začnejo na novo graditi družbena pravila. Film tako močno spominja
na Lord of the Flies (1963) ali pa
morda Swiss Family Robinson (1960),
s severnokorejskim pridihom oz. propagando kakopak.
1 komentarjev:
Ali res že dolgo ni nobenega novega prispevka, ali se meni kaj ne obnavlja stran, kot bi se morala?
Objavite komentar